Del : SMS
Berlingske Business

Konkurrenter truer Dansk Supermarkeds stjernestatus

Uden at vokse tjener Dansk Supermarked stadig bedst i Danmark, men Coop forbedrer sig, og Rema 1000 stryger ind i dagligvarekoncernernes superliga.

Artiklen fortsætter under annoncen
Dansk Supermarked har i mange år stået som landets mest succesrige dagligvarekoncern med konstant voksende markedsandele og en indtjening, der gav konkurrenterne baghjul, så det var til at forstå. 

Overskuddet i Dansk Supermarked er stadig markedets største, men siden slutningen af 00'erne er fremmarchen gået ned i tempo - endda så meget, at Dansk Supermarked i 2011 måtte nøjes med at bevare markedsandelen efter et mindre omsætningsfald, skriver Dansk Handelsblad.  

Efter at alle de fire største dagligvarekoncerner i Danmark har afleveret deres årsrapporter for 2011 er det muligt at identificere årets vindere og tabere i det større billede. Dansk Supermarked fører fortsat på driftresultatet, men Coop Danmark forbedrer sig sammen med brugsforeningerne år for år - og Coop-systemets samlede driftsindtjening på små 800 mio. kr. er nu ikke længere under halvdelen af hovedkonkurrentens, når man ser isoleret på det danske marked. 

Fra Coop er der langt ned til Rema 1000 og Dagrofa, hvad der dels siger noget om størrelsens betydning for mulighederne for at tjene godt på dagligvarehandel, dels "mangler" der for Dagrofas vedkommende en del indtjening i detailleddet, før tallene er fuldt sammenlignelige. 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere