Del : SMS
Berlingske Business

Kongeligt porcelæn på finske hænder

flora
Royal Copenhagen kommer fremover på finske hænder, efter at kapitalfonden Axcel har solgt til Fiskars. Royal Copenhagen har 650 medarbejdere, heraf blot 100 i Danmark, og fremover vil kun Flora Danica-stellet blive produceret i Danmark. Alt andet flytter til Thailand. Foto:

Et af de gamle danske designklenodier Royal Copenhagen er blevet solgt til finske Fiskars.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis man klikker sig ind på den finske Fiskars-koncerns hjemmeside, dukker der et billede op af den karakteristiske saks med orange håndtag, som mange af os har liggende hjemme i køkkenskuffen.

Umiddelbart er der langt fra den finske producent af praktiske have- og køkkenredskaber til håndmalet, dansk kongeligt porcelæn. Men nu bliver Flora Danica-tallerkenerne og køkkensaksene en del af samme familie. I går offentliggjorde Fiskars, at koncernen overtager Royal Copenhagen fra den danske kapitalfond Axcel fra årsskiftet.

Royal Copenhagen er ét af de ældste danske erhvervsklenodier med 235 år på bagen og står bag kendte designs som Musselmalet og Flora Danica. I 2001 lancerede selskabet det nye design Mega Mussel, der er blevet en kæmpe sællert. Og netop Royal Copenhagens evne til at forny sig har vakt finnernes interesse.

»Royal Copenhagen har i de senere år udvist en imponerende evne til at forny sit sortiment og dermed få helt nye kundegrupper i tale,« skriver Teemu Kangas-Kärki, adm. direktør for Fiskars Home i en pressemeddelelse.

Finsk designoffensiv

Med Royal Copenhagen føjer finnerne endnu et mærke til sin efterhånden veludviklede portefølje af designvirksomheder, som blandt andet også tæller det svenske porcelænsmærke Rörstrand og italienske Iitalla. Ifølge Royal Copenhagens danske direktør, Mads Ryder, der fortsætter på sin post, er den finske koncern derfor et perfekt match.

»Jeg ser frem til at bygge en succesfuld fremtid for Royal Copenhagen som en del af en stærk familie af velansete brands. Med Fiskars får vi en international og stærk finansiel ejer med sine egne dybe rødder i nordisk designtradition«, skriver Mads Ryder i en pressemeddelelse.

Royal Copenhagen har været lidt af et smertensbarn for Axcel, der overtog porcelænsfabrikken som en del af Royal Scandinavia-koncernen tilbage i 2001. Målet for kapitalfonden er normalt at sælge sine virksomheder igen senest syv år efter overtagelse. Men problemer med porcelænssalget i begyndelsen af 00erne og finanskrisen gjorde det betydeligt sværere at finde bejlere, fortæller partner hos Axcel, Nikolaj Vejlsgaard.

»Vi har ejet Royal Copenhagen ganske længe. Noget af det skyldes den tid, det tager at realisere de projekter, vi har sat os for. Og noget af det skyldes selvfølgelig også den måde, omverdenen opfører sig på med finanskrise og de afledte effekter af det,« siger han til Berlingske Business.

Fiskars kommer til at betale 490 millioner kroner for Royal Copenhagen. Nikolaj Vejls­gaard vil ikke røbe, hvor meget lavere det er end Axcels oprindelige ambition med det kongelige porcelæn.

»Det er kolossalt svært at sige, hvad vi havde af præcise forventninger til prisen. Det, der har ændret noget og som selvfølgelig har påvirket vores afkast i nedadgående retning, er, at vi har ejet virksomheden noget længere tid, end det oprindeligt var planen,« siger han.

Royal Copenhagen har i alt 650 medarbejdere. Heraf er kun cirka 100 medarbejdere i Danmark. Det meste af produktionen foregår i dag i Thailand, og næste år flytter alt andet end produktionen af Flora Danica-stellet til Thailand.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere