Del : SMS
Berlingske Business

Kjær & Sommerfeldts enegang giver pote

Kjær & Sommerfeldt
Overskrift
Kjær & Sommerfeldt Foto:
Richard Juhlin er blandt verdens førende champagneeksperter.Sø
Overskrift
Kjær & Sommerfeldt Foto:

De danske gourmet- og specialbutikker har medvind i disse år. For vinhandlen Kjær & Sommerfeldts vedkommende handler fremgangen om nye ejere, målrettede satsninger og passion for den gode vin.

Artiklen fortsætter under annoncen

Direktøren for og medejeren af vinhandlen Kjær & Sommerfeldt, Mads Steensgaard, har grund til at smile, når han står mellem de sirligt udskårne træreoler i butikken på Gammel Mønt i København.

Kjær & Sommerfeld går nemlig imod en tendens, der ifølge Dansk Erhverv viser, at det samlede forbrug af alkoholdrikke er faldet i Danmark det seneste årti. Vinbutikken, der kan trække tråde helt tilbage til 1875, følger dog strømmen, når det kommer til en anden trend – nemlig den, at danske gourmet- og specialbutikker mærker fremgang i disse år.

pix- Peter Beiers Chokolade

For Kjær & Sommerfeldts vedkommende, så har de seneste år budt på salgsvækst. En brancheanalyse fra Berlingske Research blandt 35 virksomheder inden for salg af delikatesser og specialvarer i luksusklassen viser, at den traditionsrige vinhandel de seneste tre regnskabsår har haft en fremgang i bruttofortjenesten på 43 procent. Spørger man virksomhedens direktør Mads Stensgaard, så har de seneste år da også været »særdeles positive«.

Baggrunden for væksten skal ifølge Mads Stensgaard findes i flere ting – men nok mest af alt den ændring, der skete med ejerskabet i 2008. Her valgte han og en række investorer nemlig at købe den gamle københavnske vinhandel ud af kæmpekoncernen Pernod Ricard, der samme år havde erhvervet Kjær & Sommerfeldt via et opkøb af den svenske koncern V&S Group.

Ti sjove champagne-facts - 2

Det blev i Mads Stensgaards optik begyndelsen på en slags frisk start – selv om det i begyndelsen mindede mere om at skulle holde balancen i noget, der mest af alt virkede som en økonomisk orkan.

»Det var mildest talt »interessant« at købe en virksomhed på det tidspunkt. Finanskrisen kom, og det virkede som om, hele verden nærmest ramlede ned omkring os. Men på trods af, at kunderne havde mindre at lave – og at vi derfor blev ramt på omsætningen – så besluttede vi os for, at vi skulle vise, hvad det var, vi var lavet af,« siger Mads Steensgaard.

Frem for at forsøge at overvintre satsede ejerne på udvikling og investeringer. En af de ting, der var naturlige at se på, var leverandørsituationen.

»Tidligere var vi jo del af en koncern, der havde sine indkøbsaftaler. Det betød blandt andet, at vores partnere også havde fokus på et stort salg i detailhandlen. Det var godt for koncernen – men ikke specielt godt for Kjær & Sommerfeldt,« siger han og tilføjer:

»Derfor besluttede vi os for fremadrettet at have partnere, der havde fokus på vores segment. Og det har kunderne taget godt imod. Sortimentet blev mere eksklusivt og kvalitetsorienteret. Skiftet har givet os nye kunder, der pludselig kunne se, at der skete en gevaldig udvikling.«

Én ting er, at der i dag er blevet ryddet op i leverandører og sortiment. En anden ændring er konsekvensen af, at ejerskiftet er gået hånd i hånd med et generationsskifte. Det har i direktørens øjne betydet, at han i dag står med en medarbejderstab, der er meget passioneret over for den vin, der bliver solgt. Og det er noget, han mener, kunderne i høj grad mærker og værdsætter.

En helt tredje ting har været, at de nye ejere efter købet stod med et meget håndgribeligt problem, der skulle tackles - nemlig butikken på Gammel Mønt, der var slidt. Frem for at sælge butikken, der har huset Kjær & Sommerfeldt siden 1928, valgte ejerne at renovere forretningen for at få et showroom, der både kunne bruges til salg og events som vinsmagninger.

.

Den aktuelle decemberhandel, der nu både sker ud fra Gammel Mønt, en butik i Aarhus og fra internetbutikken, går ifølge direktøren over forventning. Det er han selvsagt glad for, men for en virksomhed, hvor kun omkring fem procent af salget går til private, er det ikke kun det direkte decembersalg, der er i fokus.

»Julehandlen har været fantastisk, men det er også noget, vi har brugt kræfter og har satset på de seneste par år. Lige nu ser det ud til at være 25-30 procent oppe i forhold til sidste år,« siger han, men understreger i samme åndedrag, at julehandlen i Kjær & Sommerfeldt måske skal ses i et andet lys end i andre butikker:

»For ti år siden var julehandlen afgørende for om man tjente penge – det er det ikke mere for os. Men den er alligevel meget vigtig. Det blandt andet fordi den giver kunderne mulighed for at komme i butikken og få en god oplevelse – og det kan vi så høste frugter af på et senere tidspunkt, når de kommer tilbage.«

Det ser ud til, at Kjær & Sommerfeldt har fundet et koncept, der falder i kundesegmentets smag. Når det kommer til, om det kan udnyttes til satsninger fremadrettet, så løfter direktøren sløret for, at ejerne lige nu overvejer, hvad platformen kan bruges til i fremtiden. Endnu kan han dog ikke udmelde nogle konkrete planer.

»Vi har ikke ambitioner om at stå stille. Der er masser af potentiale i virksomheden – både i Danmark og udlandet – men det har været vigtigt for os at cementere, at virksomheden var lønsom, før vi tænkte længere ud i fremtiden. Det er den nu. Nu overvejer vi, hvad næste store skridt skal være,« siger Mads Stensgaard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere