Del : SMS
Berlingske Business

Kinesisk rigmand kan være B&Os største chance for at forblive dansk designikon

24BUSqijianhong-103808.jpg
Qi Jianhong, der her ses til højre, besøgte i 2012 København og B&O sammen med sin gode ven, actionskuespilleren Jackie Chan (i midten), der angiveligt er stor B&O-fan. Her ses de sammen med B&O-topchef Tue Mantoni i virksomhedens store butik på Kongens Nytorv i København. Foto: Scanpix

Nyhedsanalyse. Når en kineser vil købe B&O, får mange ofte den tanke, at det må være planen at trække selskabet endeligt ud af Danmark. Men det er en fordom. Faktisk kan det modsatte vise sig at være tilfældet, skriver virksomhedsredaktør Jesper Kongskov.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvad vil den kinesiske rigmand Qi Jianhong med det skrantende danske elektronikklenodie Bang & Olufsen?

Spekulationerne ruller, efter at det for­leden endelig kom frem, at det er B&Os egen kinesiske samarbejdspartner Sparkle Roll Group, som har Qi Jianhong som bagmand, der pønser på at købe det 90 år gamle danske selskab med hovedsæde i Struer.

..

Mange får automatisk den tanke, at når en kineser vil købe B&O, er det for at trække selskabet endeligt ud af Danmark og flytte det hele til Kina eller en anden geografi med endnu lavere produktionsomkostninger. Men det er en fordom.

Alt tyder nemlig på, at de drømme, Qi Jianhong har for et muligt ejerskab af B&O, indbefatter bibeholdelsen af virksomheden i Danmark, hvis den nuværende købsinteresse ender med, at han køber B&O og af­noterer det fra den danske fondsbørs.

Købmænd

Den kinesiske milliardær ser næppe nogen pointe i at flytte B&O væk fra de danske rødder. Den danske historie og den danske designarv, som B&O emmer af, er tvært­imod en væsentlig årsag til, at han gennem sit selskab Sparkle Roll er klar til at betale milliarder for at overtage elektronikproducenten.

Det er netop B&O som »made in Denmark«, der er et af de store aktiver for Qi Jianhong. Sammen med designet og kvaliteten af produkterne naturligvis.

I Kina er det et særligt kvalitetsstempel, når en vare er prodceret i Europa og særligt produkter fra et nordeuropæisk land som Danmark, der tilmed har en stolt kvalitets- og designtradition er noget, som de købestærke og kvalitetsbevidste forbrugere i den voksende, kinesiske middelklasse kan lide og er villige til at betale for.

Derfor ville et fremtidigt B&O »Made in China« være et selvmål, som ville udvande en kerneværdi i virksomheden og brandet, lyder analysen i Sparkle Roll.

23BUSKinesisk-bejler-vil-#2.jpg

Inden det tirsdag kom frem, at det er Sparkle Roll, der forhandler med B&Os bestyrelse, blev der spekuleret heftigt i, om mulige købere af det danske selskab kunne være giganter som Samsung, LG eller sågar Apple. Det er virksomheder, der alle i for­vejen har store produktionsanlæg til elektronik, og hvor det ville være let at proppe en lille, ekstra linje B&O-produkter ind i den store maskine. I det scenarie ville det godt nok være noget sværere at se for sig, at B&O ville kunne blive i Danmark. Her ville en oplagt synerig være at droppe de cirka 1.000 danske medarbejdere.

Men nu er det hverken Samsung, LG eller Apple, der forhandler med B&O-bestyrelsen om en overtagelse. LG har godt nok forhandlet med B&O, men det har handlet om et samarbejde om fremtidig produktion af B&O-TVer, som det kom frem i sidste uge.

Jesper Kongskov.

Nu er der kun Sparkle Roll og Qi Jianhong tilbage på banen, som mulig køber af B&O, hvis der da overhovedet nogensinde reelt har været andre. Og det scenarie, at det er en kinesisk rigmand, der tilmed angiveligt har stor veneration for historien og og designet i B&O, som pønser på at overtage Struer-virksomheden er formentlig B&Os største chance for at overleve som selskab og samtidig bevare sin tilstedeværelse i Danmark. Måske endda udbygge den. Et forbillede for Qi Jianhongs planer for B&O kan være ligeledes kinesiske Geelys overtagelse af den svenske bilproducent Volvo tilbage i 2010. Volvo kom ud af kriseramte Ford, som oven på finanskrisen var nødt til at frasælge en række luksusmærker. Mange rynkede på næsen, da det endte med at blive en kineser. For hvordan skulle Geely kunne forvalte det stolte svenske bilmærke, som var kendt for at producere sikre biler af høj kvalitet, og hvor det svenske ophav netop var et stort aktiv, lød bekymringerne dengang.

bogo

De er siden i den grad gjort til skamme. Geely er nemlig stik imod bekymringerne ved at genopfinde Volvo, der stadig har en del af sin produktion i Gøteborg i Sverige og stadig har sikkerhed og driftssikkerhed i højsædet. Geely har cementeret genfødslen af Volvo med den nye model XC90, som både spiller på innovation og tradition. Det kunststykke vil Qi Jianhong uden tvivl gerne gøre efter med B&O.

19BUSBO-direktoer-Tue-Manto.jpg

Men først skal rigmanden rent faktisk komme med et reelt bud på B&O. Berlingske kunne onsdag afsløre, at Qi Jianhong arbejder på et bud på B&O omkring 85 kroner per aktie, svarende til en samlet værdi af B&O på cirka 3,6 milliarder kroner. Det er kun få hundrede millioner kroner fra den aktuelle kurs på B&O. Men det svarer til en kurspræmie på langt over 50 procent siden slutningen af oktober sidste år, da spekulationerne om et købstilbud begyndte at få kursen på B&O til at stige. Det vil i givet fald være Qi Jianhongs argument for at få de hårdt prøvede aktionærer til at sælge deres aktier til ham

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere