Del : SMS
Berlingske Business

Kinesisk professor advarer: Kina slår hårdt, hvis Lego handler med dissident

28busPix-Lego-Jiaxing.jpg
Kina har store interesser på spil i Riget i Midten. Lige nu er legetøjsgiganten taget som gidsel i sagen om den kinesiske kunstner Ai Weiwei. Foto: Lego

Kinas toppolitikere vil tage afstand fra legetøjsgiganten, hvis Lego sælger klodser til systemkritikeren Ai Weiwei. Dansk ekspert kalder kunstnerens taktik for ren gidseltagning, mens menneskerettighedsorganisationen Amnesty International kritiserer Lego skarpt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kan få ubehagelige konsekvenser for Lego, hvis den danske legetøjsgigant bøjer sig for presset fra sine kunder i Vesten og sælger et læs klodser til den kinesiske systemkritiker og kunstner Ai Weiwei. Den kinesiske regering vil åbent tage afstand fra Lego og skræmme kunder og forretningspartnere væk, lyder vurderingen fra kinesiske Li Xing, som er professor ved Aalborg Universitet.

Li Xing, som underviser i kinesisk politik og forretningskultur, lægger ikke fingre imellem:

»Den kinesiske regering kunne gøre hvad som helst, som ville være skadeligt for Legos forretning i Kina, hvis Lego leverer klodser til Ai Weiwei. Lego vil blive stillet i et dårligt lys, fordi regeringen vil betragte det som en støtte til Ai Weiwei, hvis Legos klodser blev brugt til en politisk dissidents aktivitet,« siger Li Xing, som kalder det meget risikabelt for Lego at blive trukket ind i en politisk skandale.

Den kinesiske professor, som har boet i Danmark i en årrække, kender Lego godt. Legetøjsgigantens store nye fabrik ligger i hans hjemby, Jiaxing, som Li Xing har besøgt sammen med borgmesteren for den nordjyske Rebild Kommune, der med Li Xings mellemkomst er blevet Jiaxings venskabskommune.

»Det er vigtigt at forstå, at det kinesiske system er domineret af staten, og nogle af de kinesiske virksomheder, som Lego samarbejder med, er måske ejet eller ledet af staten. Uden politisk støtte kan man ikke drive forretning i Kina, hvor politiske forbindelser er fundamentet. I Vesten er business business, og politik er politik. Det er anderledes i Kina - dér hænger de to ting sammen,« siger Li Xing.

q

En dansk ekspert Jørn Martin Steenhold, som arbejder for det internationale konsulenthus Excellent Play, lægger sig tæt op ad Li Xings synspunkter:

»Hvorfor kan Lego ikke sælge til Ai Weiwei? Fordi dissidenten er blacklistet i Kina. Hos Lego er de købmænd, og Lego er naturligvis bange for at miste alt det, som virksomheden har bygget op på det store kinesiske marked,« siger han.

Jørn Martin Steenhold vurderer, at Lego ikke vil lade sig provokere af, at en kunstner prøver på at udnytte en situation ved at profilere sig selv:

»Hvis Lego valgte at handle med Ai Weiwei, kunne konsekvensen blive, at de kinesiske politiske myndigheder siger, at de ikke handler med folk, som støtter regimets modstandere,« advarer han.

Jørn Martin Steenhold er kritisk over for den kinesiske systemkritiker og kunstner, som han beskylder for at tage Lego som gidsel:

»Ai Weiwei er en meget klog mand. Ud over at være kunstner er han aktivist og provokatør – ikke alene over for den kinesiske regering, men også over for multinationale selskaber, i dette tilfælde Lego. Han tager Lego som gidsel. Det, vi ser, er simpelthen gidseltagning. Han behøver jo ikke at bruge Legos klodser som et materiale. Han kunne bruge sand eller et andet materiale til sine skulpturer.«

lego

Menneskerettighedsorganisationen Amnesty International reagerer skarpt på Legos beslutning.

»Vi vil nu kontakte Lego og opfordre ledelsen til at genoverveje sine principper om, hvad og hvem man kan sælge klodser til,« siger Trine Christensen, vicegeneraldirektør i Amnesty International.

»Lego er selvfølgelig i sin gode ret til at afvise at sælge sine klodser til politiske formål. Men Ai Weiwei er en vigtig og stærk forkæmper for menneskerettigheder. Derfor undrer det os, at Lego, der plejer at være en progressiv og ansvarlig virksomhed, vælger at besværliggøre netop hans arbejde,« siger vicegeneraldirektøren.

Lego har skrevet under på FNs Global Compact, hvilket nu rammer virksomheden.

»Når man har underskrevet Global Compact, siger man ja til at støtte og respektere menneskerettigheder og også at sørge for at være en »good force«, og det har Lego ikke været i denne sag,« siger Trine Christensen.

Noget tyder på, at Lego har ramt rigtigt ved at lægge afstand til systemkritikeren. Laura Dombernowsky er cand.mag. i Kina-studier fra Aarhus Universitet og forsvarer om to uger sin ph.d.-afhandling om uddannelse af journalister i Kina. Hun læser og taler kinesisk, og tirsdag ved middagstid tjekkede hun de sociale medier i Kina for Berlingske:

»De sociale medier beskæftiger sig en del med sagen. Den kinesiske udgave af »Global Times«, som er kendt for sin nationalistiske stil, har skrevet flere artikler om, at Lego ikke ønsker at sælge klodser til Ai Weiwei. Avisen tager det synspunkt, at det er godt, at der endelig er nogen, der siger fra over for dissidenten. Artiklerne bliver delt på de sociale medier, og det er der ikke noget usædvanligt i. Weiwei er en person, der splitter kineserne. Han er meget kritisk over for staten og kommunistpartiet. Det er der mange, der ikke kan acceptere, mens andre respekterer hans provokerende kunst,« siger Laura Dombernowsky.

Berlingske har tilbudt Legos topchef, Jørgen Vig Knudstorp, et interview om Legos synspunkter, men han har ikke ønsket at stille op.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere