Del : SMS

Kinesisk lussing til danske succesmink

17BUSPels-og-skindudstillin.jpg
Kineserne er blevet skeptiske over for prisen på danske minkskind. Det kom til udtryk på den seneste auktion hos Kopenhagen Fur, hvor man valgte at holde 80 procent af de salgsklare skind tilbage for at undgå yderligere prisfald. Arkivfoto:Morten Stricker

Prisen på de ellers så eftertragtede danske minkskind falder markant. Markedet kan være overophedet, og det kan få en stor prisboble til at sprænge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den succesfulde danske pelsbranche er kommet i pludselige problemer. Priserne på minkskind falder drastisk. Fortsætter den negative udvikling ind i det nye år, kan det betyde konsolideringer og tab af danske arbejdspladser.

Prisen er dykket med 26 procent ved den netop overståede pelsauktion hos Kopenhagen Fur, fordi kineserne pludselig er blevet skeptiske over for de høje danske priser. Prisen kunne være dykket endnu mere, hvis ikke Kopenhagen Fur havde valgt at lukke ned for salget.

pels

Ganske usædvanligt har virksomheden, der ejes af de danske pelsavlere, valgt kun at sælge 20 procent af de salgsklare skind på auktionen. Det betyder, at 80 procent af skindene er blevet lagt på lager.

Hvordan efterspørgslen bliver til næste auktion, som finder sted i februar, kan Kopenhagen Fur kun gisne om. Håbet er, at priserne igen vil stabilisere sig, og at der kun er tale om en mindre korrektion i markedet.

»Om priserne er faldet nok, kan vi reelt ikke vide endnu. Vi må vente at se, hvordan det går i februar,« siger Tage Pedersen, bestyrelsesformand for Kopenhagen Fur, der for kort tid siden rundede en rekordomsætning på 13,4 mia. kroner.

Den administrerende direktør i Kopenhagen Fur, Torben Nielsen, taler om ketchup-effekt og en boble, der brister, når han skal beskrive rystelserne på verdensmarkedet for minkskind.

»Skindproduktionen har ikke kunnet følge trop med efterspørgslen alene af den grund, at det af naturlige årsager tager tid at udvide pelsproduktionen. Man skal have de nødvendige tilladelser, farmene skal bygges, og det tager den tid, som naturen kræver, at gøre et pelsdyr klar.

Det er ligesom at få ketchup ud af en flaske. Man ryster og dunker flasken, og pludselig er der hul, og ketchuppen vælter ud i alt for store mængder. Udbuddet af skind er nærmest eksploderet samtidig med, at kapaciteten i salgsleddet ikke længere vil blive udvidet så hurtigt. Boblen brister, og priserne falder markant. Denne udvikling bliver så lige nu accelereret af den milde vinter,« lyder kommentaren fra topchef Torben Nielsen hos Kopenhagen Fur.

Han forventer, at udviklingen vil føre til en øjeblikkelig nedgang i verdensproduktionen af skind, og at der igen kommer balance mellem udbud og efterspørgsel. Hvornår det sker, kan han dog ikke sige.

Priser på himmelflugt

Senest, den danske minkbranche oplevede et lignende dyk i priserne, var for præcis fem år siden i december 2008. Dengang viste det sig, at en lun begyndelse på vinteren i Kina var årsagen. Om dette også er årsagen denne gang er uvist.

»I 2008 var der tale om en ekstremt varm begyndelse på vinteren i Kina, som så blev afsluttet af ekstrem kulde. Det fik priserne til at falde for derefter at stige igen, da kineserne bare købte deres pels lidt senere end normalt. Denne gang kan vi endnu ikke sige, om vejrudsvingene bliver ligeså ekstreme, men vinteren i Kina er begyndt med mildere temperaturer end vanligt,« siger Tage Pedersen.

Det kan også handle om noget langt mere alvorligt for Kopenhagen Fur end blot vejrudsving.

Priserne på de danske minkskind har været på himmelflugt og er ifølge Tage Pedersen ikke mindre end tredoblet siden år 2009, hvilket kan være med til at forklare, hvorfor kinesiske indkøbere nu sidder med korslagte arme til auktionen i Glostrup i stedet for med købsfingeren i vejret.

BELARUS/

En anden årsag er, at priserne har fået flere kinesiske pelsvirksomheder til at kigge efter billigere alternativer. Det betyder, at kanin- og ræveskind æder sig ind på markedet. Fortsætter denne tendens, kan de danske minkavlere blive ramt hårdt på længere sigt. Et andet åbent spørgsmål er, om minkskind er ved at miste momentum i modebilledet.

Den forklaring tror man dog ikke på hos Kopenhagen Fur. Her taler man i stedet om, at »pels er i mode som aldrig før«. Men mode er en lunefuld størrelse, erkender bestyrelsesformand Tage Pedersen.

»Jeg kender ikke en trend, som ikke kan vende. Vi må bare håbe, at den ikke gør det lige foreløbig,« siger han til Berlingske Business.

Det er i høj grad udviklingen i det kinesiske marked, som er afgørende for de danske pelsavlere. For mens Kopenhagen Fur sælger op mod 99 procent af samtlige af sine skind til kinesiske indkøbere, anslår Tage Pedersen, at et sted mellem 33 og 50 procent af skindene efter forarbejdning havner i de kinesiske butikker.

Resten havner i pelsbutikker i lande som Danmark, USA, Sydkorea, Japan, Rusland samt i Østeuropa, og Kopenhagen Fur fortæller, at udviklingen fortsat er positiv på flere af markederne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere