Del : SMS

Kinesisk korruption truer salg af luksusure

BRITAIN -MUSIC-AUCTION-CHRISTIES
Rolex, Patek Philippe og andre producenter af dyre ure skal til at vende sig til nogle ikke helt så gyldne tider. Foto:

Afmatning i Asien truer med at stoppe de fede tider for producenter af luksusure, der hidtil er sluppet uden om krisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De gyldne tider rinder muligvis snart ud for schweiziske luksusure som Swatch og Richemont. Økonomisk afmatning og korruptionsskandaler i Kina risikerer at gøre livet svært for luksusurmagere, skriver Financial Times.

Selvom 2012 var endnu et godt år for de schweiziske luksusure, så er udsigterne for de kommende 12 måneder knap så rosenrøde.

Efterspørgslen på Swatchs dyre ure faldt 27,5 procent i Kina i september. På Swatchs største udenlandske marked, Hong Kong, var faldet 19,9 procent og også i Singapore og Taiwan er salget på tilbagetog.

Noget af faldet tilskrives usikkerhed om overdragelsen af det politiske lederskab til Xi Jinpeng. En række korruptionsskandaler har angiveligt lagt en dæmper på de ellers meget udbredte gaver i det kinesiske erhvervsliv, hvor ure har været blandt de foretrukne.

"Det er svært at sige, hvornår gaverne vil vende tilbage, men det vil de. Det er dybt indlejret i den kinesiske psyke. Og selvom gaver i erhvervslivet vil være nedtonet i den kommende tid, så vil andre typer gaver holde skikken oppe. Den rige onkel, der giver et Rolex i bryllupsgave, forsvinder ikke," siger analytikeren John Gay fra Berenberg Bank til Financial Times.

Andre peger dog på, at gave-skikken vil fortsætte med at blive holdt nede. Xi Jinpeng forventes nemlig at ville slå hårdt ned på de korruptionsskandaler, der har præget Kinas elite.

"Han kommer fra en familie, som er en del af den gamle garde i den politiske revolution. Han har dybe rødder i kommunismen. Han har allerede gjort det klart, at han vil slå ned på korruption. Hvis kineserne begynder at føle utryghed ved at bære et ur, fordi det bliver set som symbol på korruption, så vil det have en massiv afsmitning på ur-industrien," siger David Sadigh, der er direktør for konsulentvirksomheden Digital Luxury Group, til Financial Times.

Store og mindre urproducenter går derfor en usikker tid i møde. Den kinesiske efterspørgsel er dog også flyttet over Europa, hvor rige asiatiske har kunnet spare penge ved at rejse som turister og udnytte den svage euro, men den forventes heller ikke at vare ved.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere