Del : SMS
Berlingske Business

Kinesernes luksusforbrug har toppet

24BUS100-millioner-kinesisk.jpg
Kinesiske turister har gennem længere tid brugt mange penge i Danmark, blandt andet i luksusbutikkerne på Strøget. De ekstravagante indkøb er der nu skruet ned for. Foto: Kasper Palsnov

Den kinesiske præsidents kamp mod korruption og ekstravagant livsførelse mærkes i Danmark, hvor kineserne bruger mindre beløb i butikkerne end tidligere. I stedet overtager thailænderne shoppe-tronen

Artiklen fortsætter under annoncen

Kinesernes indkøb af de dyreste guldsmykker, mærkevaretasker og eksklusive armbåndsure er på retur i Danmark.

Efter en stribe år, hvor kinesiske turister og forretningsrejsende har skabt begejstring i de københavnske butikker med indkøb af luksusvarer for mange tusinde kroner, skruer de nu ned for de mest ekstravagante indkøb.

Mens kineserne i 2012 i gennemsnit købte varer for 5.561 kroner under et besøg i Danmark, faldt beløbet til 5.534 kroner i 2013, og i første halvdel af 2014 dykkede det gennemsnitlige indkøb yderligere til 4.652 kroner – et samlet fald på 16 procent siden 2012. Det viser nye tal fra Global Blue om udlændinges momsrefusioner, som Berlingske Business har fået indblik i.

Kineserne er dermed ikke længere det folkefærd med det største forbrug per person i de danske butikker. Den ære tilfalder i stedet thailænderne, som i årets første halvdel har købt varer i butikkerne for 6.627 kroner i gennemsnit under et ophold i Danmark.De danske butikker har ellers opgraderet deres serviceniveau over for netop den kinesiske kundegruppe for at sælge så meget som muligt til de købestærke kinesiske turister og forretningsrejsende. Butikker og hoteller har sendt danske ansatte på kursus i kinesisk sprog og kultur de seneste år. De ansatte får nu rigelig brug for deres kinesiske kundskaber, hvis de igen skal hæve salget per kinesiske kunde. For kineserne har fra øverste sted fået besked om at handle med større mådehold.»Den ændrede adfærd hænger formentlig sammen med, at de offentlige budgetter i Kina er kommet under skarpere administration ved præsident Xi Jinpings tiltrædelse,« siger Stine Juelner, landechef i Global Blue.

»De kinesiske embedsmænd bruger ikke så mange penge, når de er på udlandsrejser til eksempelvis København, og vi kan se i vores tal, at det samme er billedet i andre europæiske storbyer,« siger Stine Juelner, der også nævner, at Kina med en ny national turismelovgivning forsøger at regulere kinesernes indkøb af luksusvarer i fremmede lande.

Sparesignaler fra toppen

Kinesernes mindre ekstravagante adfærd i de københavnske luksusbutikker hænger direkte sammen med beslutninger truffet i Beijing, vurderer også Kina-ekspert Kjeld Erik Brødsgaard, professor ved Copenhagen Business School.

»Der er ingen tvivl om, at kineserne holder igen med deres luksusindskøb som konsekvens af nye signaler og lovgivning fra Beijing. Regeringen har i mere end et år ført en kampagne, som har til formål at bekæmpe korruption og ekstravant adfærd. Meget konkret har den indskrænket offentligt ansattes muligheder for at købe dyre biler og holde ekstravagante banketter. Også budgetterne til udlandsrejser er mindre nu end tidligere,« siger Kjeld Erik Brødsgaard.Men hvordan har spareøvelser på de offentlige budgetter en effekt på, hvad kineserne privat køber af smykker, ure og tasker i danske butikker?»Sådan er det i Kina. Når man fra toppen af systemet sætter gang i en kampagne, som både gælder antikorruption og mådehold, så får det en effekt på, hvordan kineserne agerer – også for dem, der ikke er embedsmænd. Når kineserne får at vide, at de skal udvise en mere simpel livsførelse, og når det budskab kommer fra landets ledere igen og igen, og det bliver omtalt massivt i radio og TV, så har det en effekt på kinesernes adfærd,« siger Kjeld Erik Brødsgaard.

»Regeringens kampagne har derfor en langt større effekt end blot at regulere det offentlige forbrug. Den har sat gang i et stemningsskifte i Kina, som betyder, at det ikke længere er så socialt anerkendt at have et meget voldsomt forbrug af luksusvarer,« siger han.

Mindre salg af luksuspels

Allerede tidligere på året kunne det ses tydeligt i Kina, at der blev skruet ned for det mest ekstravagante forbrug flere steder. Nogle af landets mest kendte restaurantkæder lukkede filialer, der før tjente godt, og Berlingskes korrespondent i Kina kunne også fortælle, at pelsindustrien var blevet ramt af kampagnen.

»Korruptionskampagnen har ramt hele industrien. Færre køber pels, fordi de ikke længere tør vise deres rigdom,« sagde Ying Zeqi, leder af en afdeling for pelsprodukter i den kinesiske virksomhed Yingdak.

Den danske virksomhed Kopenhagen Fur har så sent som i foråret konstateret en halvering af prisen på minkskind grundet mindre efterspørgsel fra Kina. Også det er blevet kædet sammen med kampagnen fra toppen af kommunistpartiet.

»Jeg bryder mig ikke om at bruge ordet korruption, men gavementaliteten i det kinesiske samfund er blevet ramt. Det går særligt ud over de dyreste pelse,« fortalte Kenneth Loberg, marketingdirektør i Kopenhagen Fur i januar til avisen.

Selv om de gennemsnitligt set køber for mindre beløb end tidligere, er kineserne dog stadig en yderst vigtig kundegruppe for de københavnske butikker. Samlet set tegner kineserne sig i 2014 for cirka 45 procent af det totale beløb, der er blevet momsrefunderet i Danmark, oplyser Global Blue. For et år siden var kinesernes andel cirka 50 procent. Tilmed er forventningen fortsat, at endnu flere fra den kinesiske middelklasse vil rejse til europæiske destinationer de kommende år, hvorfor der fortsat vil være store summer for de københavnske butikker at tjene på den kinesiske kundegruppe.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere