Del : SMS
Berlingske Business

Kineseres "flash-trang" har løftet luksusmærkerne

pix_gucci
Kinesere har fået smag for lukusvare, som eksempelvis Gucci-tasker. Foto:

Efterspørgslen på mærkevarer fra Gucci, Louis Vuitton, Kenzo og andre luksusbrands har givet selskabernes bag de dyre varer et rigtigt godt 2012. Det viser en ny analyse fra Nordea.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mange europæere og amerikanere har i øjeblikket så travlt med at spare, at de knap nok skifter nok ud i klædeskabet til at følge med moden. Og når der bliver købt nye kjoler og sko er det nogle helt andre - og billigere mærker - der bliver handlet i forhold til ikke krise-tider. 

Spareiveren har skadet salget af luksusbrands i den vestlige verden, men producenterne af de dyreste mærkevarer lider alligevel ikke nød

Godt år for luksusvare-producenter

Selskaberne bag de store brands som Louis Vuitton, Christian Dior, Cartier, Gucci, Burberry har haft et særdeles indbringende år, og det skyldes især, at den voksende middelklasse i Fjernøsten og Kina har smag for de dyre varer. Det siger Michael Borre, chefanalytiker hos Nordea, der har set nærmere på mærkevareproducenternes udvikling i 2012.

"Middelklassen i Kina og Fjernøsten vil have de samme goder, som vi har. Der er jo en tendens til, at hvis man har rigdom, så vil man også gerne vise det. Og en af måderne at gøre det på er jo at købe de her vestlige luksusvarer," siger han til Berlingske Business.

Ikke hård konkurrence

Luksusvareproducenterne bliver ikke udsat for samme hårde konkurrence som de billigere kinesiske mærker.

"Folk der køber luksusvarer som f.eks. et omega-ur eller smykker fra Cartier går efter kendte brands, der har en historie. Og man kan jo ikke bare lige pludselig opfinde et ur-mærke med en 200 år gammel historie. Derfor har de her producenter stort set spillebanen for sig selv," siger Michael Borre.

Succes giver stigende aktier

Og de gode salgstal kan også aflæses i aktiekurserne. Det franske selskab LVMH, der blandt andet står bag Donna Karen, Louis Vuitton og Christian Dior er indtil videre steget 26 procent i år i kursværdi, mens ligeledes franske PPR, der har Gucci, Stella McCartney og Yves Saint Laurent i folden, er steget godt 28 procent. Til sammenligning er det franske CAC-indeks i samme periode steget med 13,8 procent.

Den schweiziske Richemont-koncern, der sælger Cartier-smykker og luksus-kuglepinde fra Mont Blanc, er røget op med hele 53 procent, mens tyske Hugo Boss er steget 46 procent. Noget bedre end det toneangivende tyske DAX-indeks, der ellers også har haft en pæn fremgang i år indtil videre på 27,3 procent.

Nordea: Også godt salg næste år

Og der er ikke nogen grund til at tro, at de positive takter stopper i det kommende år.

"Vi har positive forventninger til de fleste af de her luksusbrands, fordi det vi ser i Kina og Fjernøsten er jo en strukturel udvikling. Vækstudsigterne er gode, og det er et område, hvor det er svært for nye konkurrenter at komme ind," siger Michael Borre.

Man skal dog være opmærksom på, at der er også er faremomenter, hvis man overvejer at sætte sine sparepenge i luksus-koncernernes aktier.

"Den største fare er prissætningen. Aktierne har som sagt klaret sig godt i løbet af i år og er kommet op i et niveau, som afspejler en forventning om god vækst. Hvis der begynder at opstå tvivl om det, så er aktierne meget følsomme for fald," siger han.

Hvis man tager den franske koncern LDMV som eksempel, så afspejler aktiekursen lige nu, at det koster 19 kroner for en krones overskud i selskabet. Det er noget højere end det generelle niveau for det toneangivende franske CAC-indeks, hvor man i gennemsnit giver 11 kroner for en krones overskud.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere