Del : SMS
Berlingske Business

Kinas modekonger hedder Allan og Dan

05BUSDan-Friis--BNY-f-Beiji.jpg
Dan Friis (th.) og Allan Warburg var fremsynede og så markedspotentialet i Kina før mange af de store tøjkæder. Her har Berlingskes fotograf Søren Bidstrup fotograferet dem i en Jack & Jones-forretning ved en tidligere lejlighed. Arkivfoto

Danske Allan Warburg og Dan Friis har gjort, hvad ingen troede muligt. Med åbningen af over 6.000 modebutikker sidder de solidt på den kinesiske modetrone. Deres kolde kalkuler får dem til at minde mere om økonomer end modemænd.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det er meget imponerende, hvad Bestseller har bygget op i Kina. Hvordan gør de det?«

Ordene kommer fra H&Ms topchef og arving, Karl-Johan Persson, som Berlingske Business mødte i efteråret 2012. Den svenske modeboss, der står i spidsen for verdens andenstørste modeimperium, ville være ovenud tilfreds, hvis han oplevede blot halvt så meget succes i Kina, som danske Bestseller gør.

Bestseller, den indadvendte jyske modekoncern, blev grundlagt i 1975 og begyndte i 1980erne at eksportere sit modetøj til europæiske lande. I 1996 blev virksomheden kontaktet af Allan Warburg og Dan Friis, som ville føre Bestseller ind på det gryende kinesiske modemarked, som geografisk og mentalt lå fjernt fra modevirksomhedens domicil i Brande. Med sig havde Warburg og Friis en pose penge på to mio. kroner, mens Bestsellers ejerfamilie Holch Povlsen indbetalte 50 procent af startkapitalen i et nyt kinesisk selskab. Investeringerne bar hurtigt frugt, og fem år senere havde Bestseller 163 butikker i Kina. Kinesiske kvinder lærte at sige ONLY og Vero Moda, mens de kinesiske mænd iførte sig danske Jack & Jones-jeans, og Bestseller Fashion Group China har i dag rundet 6.100 butikker i flere end 300 byer.

Hvordan gør de det? spørger Persson og andre. Dygtigt håndværk, heldige omstændigheder og den menneskelige faktor gemmer sig bag Bestsellers succes i Kina. Det kinesiske erobringstogt er udtænkt, igangsat og drevet frem af to usædvanligt visionære og arbejdsomme danskere, og i ly af den danske offentlighed har de åbnet flere butikker, end Danmarks mest kendte iværksætter Lars Larsen formentlig nogensinde kommer til på verdensplan.

Allan Warburg og Dan Friis mødte hinanden på plejehjemmet Frydenholm i Holte i 1980erne. Her gjorde de rent, vaskede op og sparede sammen til rygsækrejser. Men mellem madrester og skumsprøjt formede der sig også store tanker. En af strøtankerne var et udefinerbart erhvervseventyr i det Kina, som havde åbnet portene for vestlige investeringer, og hvor økonomien voksede.

Friis blev siden statsautoriseret revisor og konsulent i det anerkendte McKinsey. Warburg blev cand.merc. og solgte Mars-chokoladebarer for ØK i Kina. I 1995 dukkede tankerne om selv at starte noget op i Kina op igen. Bestseller blev en af de tre danske modevirksomheder, som de to kontaktede. Stifteren Troels Holch Povlsen var klar. Han sagde ja til den foreslåede Kina-ekspansion, og de to andre danske modebosser, som i 1996 takkede nej til Friis og Warburgs Kina-tilbud, ærgrer sig måske en smule i dag.

Bestseller er ikke bare koncernen med flest modebutikker i Kina. Butikkerne er også fyldt med købeivrige kunder, der sæson efter sæson river tøj af bøjler og hylder, mens kinesiske renminbi bliver slået ind på kasseapparaterne. ONLY og Vero Moda sidder på henholdsvis ni og otte procent af markedet for dametøj. Det gør Bestseller til den største på markedet.

»Så stor en markedsandel er der ingen brands, der har i den vestlige verden. Der ligger Bestseller, H&M og andre maksimalt på et par procent med alle deres mærker tilsammen.

Det er altså en overordentlig flot markedsandel, som Bestseller har opnået i Kina,« siger Michael Hillmose, international chef i Dansk Mode & Textil.

»Ekstremt arbejdsomme«, »visionære«, »private« og »gode købmænd« er nogle af de ord, som bliver sat på de to Bestseller-folk. Tilmed bliver de beskrevet som anderledes end mange andre modebosser.

»Allan og Dan har hele vejen igennem været mere fokuserede på afkast end mange andre i modebranchen,« siger en kilde, som har mødt dem flere gange og fulgt deres ekspansion i Kina.

»De er ikke sådan nogle typer, som kommer til at bygge brands op som Burberry, Dior eller Abercrombie & Fitch. De er meget mere økonomer end modefolk,« lyder det fra en kilde.

Warburg og Friis kunne lige så vel have åbnet supermarkeder som modebutikker, og det er en fordel for dem, at de ikke har Bestseller-blod rullende i årerne. Med kolde kalkuler har de truffet de beslutninger, som var bedst for forretningen på sigt, og de har ikke blandet for mange følelser ind i forretningsplanerne.

Allerede efter de første 13 måneder havde Bestseller overskud på driften i Kina, og fra år 2000 er koncernen stormet frem i det store land, mens Bestsellers svenske »storebror« H&M først kom til landet i 2007 og konstaterede, at den allerede var 1.936 butikker bagud.

I dag er svenskerne bagud med næsten 6.000 butikker. Modsat andre danske og internationale virksomheder forstod Bestseller hurtigt at drive forretningen frem på det kinesiske markeds præmisser. Danske IC Companys står som skrækeksemplet på, hvor galt det kan gå. Koncernen fik ikke tilpasset sine produkter hurtigt nok til kineserne, og i 2009 måtte IC Companys lukke samtlige 40 butikker i landet. Kunderne blev væk, og eventyret blev et økonomisk mareridt.

Hos Bestseller var og er strategien mere gennemtænkt. Det kinesiske selskab står selv for design, indkøb, detailledelse, træning, IT og logistik, mens logoer, branding-materiale og butiksindretning kommer fra Danmark.

Tøjet er tilpasset kinesisk smag og kinesiske størrelser, og kunderne bliver behandlet efter kinesiske standarder. De bliver mødt af markant mere opsøgende sælgere end i Danmark, hvor kunden skal have lov at snuse og danne sig sin egen mening. Kinesernes smag er ikke så udviklet, så de skal have mere vejledning og flere bekræftende ord med på vejen. Det sørger omtrent 50.000 kinesiske Bestseller-ansatte for, at de får.

Hvordan det ser ud i de enkelte butikker, kommer Allan Warburg og Dan Friis formentlig ikke til at se. For med over 6.000 modebutikker fordelt over det enorme land vil det tage dem over tre år, hvis de besøger fem om dagen.

Hvornår Bestsellers eksplosive vækst i Kina stopper er endnu uvist. I dag har virksomhederne foreløbigt kun taget modemærkerne ONLY, Vero Moda, Jack & Jones og SELECTED med til Kina, men senere kan de introducere Bestsellers børnetøjsmærke Name It eller Mamalicius, der sælger ventetøj til modebevidste gravide kvinder.

Hvad Bestseller omsætter for og tjener i det kinesiske selskab, bliver der vogtet over som en anden statshemmelighed.

Gennem deres snart 17 år i Kina har Friis og Warburg ikke offentliggjort et eneste regnskab som et vidnesbyrd om deres bedrifter.

Men det står dog klart, at de i dag har købt modebutikker tilbage fra mange af de kinesiske franchisetagere, som var med til at rulle butikker ud over Kina. Tilbagekøbene blev indledt i 2006, og i 2010 havde Friis og Warburg erhvervet sig over 60 procent af butiksmassen.

En væsentlig del af fortjenesten bliver således geninvesteret i virksomheden. Det giver de to danske modekonger i Kina det bedste mulige grundlag for at styre den kinesiske modemaskine sikkert ind i fremtiden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere