Del : SMS
Berlingske Business

Kina-krise preller af på Lego-boss

lego
Overskrift
LEGO regnskab fremlægges den 1. marts 2016 Her er det Jørgen Vig Knudstorp der fremlægger. ©2016 Palle Peter Skov/Scanpix Foto:
 

Lego satser benhårdt på vækst i Kina, og den ulmende krise i verdens største økonomi giver ikke hovedbrud hos administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp.

Artiklen fortsætter under annoncen

Voldsom tumult i kinesisk økonomi med valutauro og aktier i frit fald får ikke Legos administrerende direktør til at tvivle på sin kurs på det kinesiske marked.

Med nyt hovedkontor i Shanghai er Kina et af Legos vigtigste markeder i jagten på endnu mere vækst, og det kommer økonomisk nedgang i landet ikke til at ændre på. Jørgen Vig Knudstorp ser nemlig på Kina i et langsigtet perspektiv.

»Vi har enorme muligheder i Kina over de næste 10 år. Det er det, vi investerer imod på kryds af vores aktiviteter. Selvom verdensøkonomien kan se tricky ud lige nu, er vi optimistiske i det lange perspektiv,« siger han.

lego

Tirsdag formiddag præsenterede Lego årsregnskab for 2015, og det var en yderst tilfreds administrerende direktør i skikkelse af Jørgen Vig Knudstorp, der igen kunne fremvise et forrygende år for den jyske legetøjskoncern.

 

Med reference til direktørens dans og sang ved sidste års pressemøde blev det til et lille spjæt fra den glade topchef, som kunne fortælle de fremmødte i Billund såvel som følgere på sociale medier som Periscope, at overskuddet før skat landede på ikke mindre end 9,2 milliarder kroner, hvilket er 2,2 milliarder mere end rekordresultatet året før. Det svarer til en vækst på 31 procent.

AUSTRALIA-CHINA-POLITICS-ART-RIGHTS

Omsætningen steg med på 19 procent i lokal valuta til 35,8 milliarder kroner, og Lego-ledelsen fremhævede, at der er tale om global vækst med Asien som det marked med højst vækst.

»I det lange perspektiv er der ingen tvivl om, at når verden bliver rigere, vokser markedet for Lego-produkter,« siger Jørgen Vig Knudstorp med henvisning til blandt andet det vigtige kinesiske marked.

»De seneste ændringer i Kina får nok ikke så store konsekvenser for os, for Kina er stadig et meget stort land, som forbliver stærkt og voksende,« siger Legos topchef.

01MASLegopige.jpg

Jørgen Vig Knudstorp tilføjer, at han med den underliggende vækst i Kina endda ser meget gode muligheder for at et produkt som Lego når ind i de kinesiske familier i den voksende middelklasse.

Ifølge Legos opgørelser har 100 millioner børn stiftet bekendtskab med Lego i 2015.

Antallet af Lego-ansatte var ved udgangen af 2015 17.294 mod 14.762 et år før. Lego har i løbet af året produceret 350 nye produkter og solgt ikke mindre end 72 milliarder Lego-elementer.

GERMANY ARTS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere