Del : SMS
Berlingske Business

Kina er verdens førende producent af æblejuice

CHINA-ECONOMY/LOOK
Foto:

Kina spiller en dominerende rolle inden for global handel med æblejuice. Og hvorfor så lige det?

Artiklen fortsætter under annoncen

Det hører virkelig til sjældenhederne, at et land sidder på 30 procent af verdens eksport, når det handler om landbrugs- og fødevarer. Men det gør Kina, når det drejer sig om æblejuice.

Alt er stort i Kina. Der står »Made in China« på masser af varer rundt om i verden. Kina, der i 2009 blev verdens største handelsnation og overgik USA, står f.eks. for 35 procent af verdens eksport af æblejuice..

Tallene fremgår af en undersøgelse, som Henning Otte Hansen, der er seniorrådgiver på Institut for Fødevare- og Ressource­økonomi ved Københavns Universitet, har lavet på baggrund af data fra FAO, FNs landbrugs- og fødevareorganisation, og FN.

Han peger på, at produktion af æbler er arbejdsintensiv, og her har Kina konkurrence­mæssige styrkepositioner. Samtidig er det lykkedes at skaffe den nødvendige kapital til investeringer i juiceindustrien fra flere kilder, og det har skabt en sektor i stor vækst.

Store udfordringer

Men der er store problemer og udfordringer at kæmpe med.

»Den kinesiske æblejuiceindustri har primært udviklet sig til at være underleverandør af billige råvarer til multinationale selskaber. Der er ikke skabt væsentlige brands. Problemer med produktionsmetoder, sporbarhed og fødevareskandaler har fastholdt den kinesiske juiceindustri i en rolle som discount- og bulkleverandør,« konkluderer Henning Otte Hansen.

Inden for juice er der ikke samme mærke­varetradition som f.eks. for øl. Derfor er indtjenings­marginalerne generelt lavere set på globalt niveau. Men de kinesiske firmaer klarer sig og overlever. Det skyldes ikke mindst, at lønningerne i Kina er meget lavere end i f.eks. Europa.

Men hvorfor er netop Kina blevet en dominerende spiller på den internationale scene, når der drejer sig om æblejuice.

Det har Henning Otte Hansen også et bud på:

»Den kinesiske æblejuice­industri opstod efter markedsreformerne i 1980erne, da landmændene fik incitamenter til at udvikle gartnerisektoren, herunder æble­produktionen. Yderligere lancerede Verdensbanken og Kina i 1994 et meget omfattende udviklingsprojekt, hvor målet bl.a. var at skabe en både mere bæredygtig og intensiv landbrugsproduktion til gavn for både beskæftigelsen og indtjeningen. I den forbindelse blev der plantet mange nye æbletræer,« siger han.

rr

Prisfald i 1990erne

Kinas æbleproduktion steg kraftigt i begyndelsen af 1990erne. Det gav i løbet af få år et prisfald på såvel verdensmarkedet som i Kina. F.eks. faldt prisen på æblejuice­koncentrat 50 procent i USA, og det satte gang i den stigende kinesiske produktion og eksport til USA.

Selv om USAs regering i 2000 indførte en antidumpningstold på over 50 procent på import af juicekoncentrat, fortsatte den kinesiske eksport til USA alligevel med at stige. Den amerikanske regering begrundede toldindgrebet med, at kinesisk juicekoncentrat blev solgt i USA under produktionsomkostningerne, og at importen var skadelig for de amerikanske producenter.

I Kina medførte de faldende priser på æbler, at offentlige, private og udenlandske investorer investerede store beløb i juice-industrien for at bruge overskuds­produktionen til eksport. Industrien blev efterhånden meget afhængig af eksport.

Regeringen i Beijing var stærkt interesseret i at tiltrække investeringer og virksom­heder til juiceindustrien, da det var til gavn for fattige æblebønders afsætning.

I dag har Kina fået opbygget et netværk af industrivirksomheder inden for juice fra Kinas østkyst til de vestlige provinser. Juice­industrien aftager mere end 25 procent af æbleproduktionen.

Produktionsvirksomheder opkøber råvarer fra mæglere og mellemhandlere, der køber æbler fra millioner af landmænd med små frugtplantager. Æblerne blive moset til saft, som man fremstiller juicekoncentrat af. Det bliver efterfølgende solgt til multinationale føde- og drikkevarekoncerner.

»Udviklingen af den kinesiske æblejuice-industri viser, at det via investeringer fra private virksomheder og udenlandske investorer og støtteprogrammer fra centrale og lokale myndigheder på bemærkelsesværdig kort tid har været muligt at udnytte landbrugs­råvarer til at opbygge en følge­industri og få en stor andel af verdens­markedet,« siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Københavns Universitet.

BT

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere