Berlingske Business
LIVE
17:46 Kina topper listen som USAs største kreditor 

Kasi-Jesper må punge ud til Pandora efter tabt retssag

Jesper »Kasi« Nielsen må betale i underkanten af 100.000 kroner i erstatning til sin tidligere arbejdsgiver, Pandora, for at have krænket smykkegigantens varemærke. »Jeg er beæret over deres opmærksomhed«, lyder det syrligt fra hovedpersonen selv.

Den bitre stridighed mellem Jesper »Kasi« Nielsen og hans tidligere arbejdsgiver, Pandora, har onsdag fået skrevet et nyt kapitel ind i det højspændte drama, efter førstnævnte er blevet dømt til at betale erstatning til smykkegiganten for at have krænket dennes varemærke.

Det fremgår af en dom, som Sø- og Handelsretten har afsagt onsdag.

Pandora bragte i efteråret 2015 Jesper Nielsen og hans nye smykkefirma, Amazing Jewelry (tidligere Endless Jewelry, red.) for retten, da man mente, at den karismatiske entreprenør uretmæssigt havde krænket Pandoras varemærke ved blandt andet på Facebook og et visitkort at have »snyltet« på Pandoras brand.

kasi
For abonnenter LÆS MERE : »Hvis det her lykkes, er jeg genial«

Det skete et par måneder efter, at parterne havde indgået et forlig i en tilsvarende sag med det udgangspunkt, at Jesper Nielsen skulle afholde sig fra at nævne Pandora i fremtidigt salgsmateriale.

Men den aftale har han - ifølge retten - ikke overholdt. Eksempelvis har Jesper »Kasi« Nielsen på sin Facebook-profil bragt et billede af en Pandora-butik i forbindelse med et fremstød for sin nye smykkeforretning, Amazing, og hvor han i teksten skrev, at »Vi har bygget 300 – 400 af sådanne her før«.

endless

Derudover har Jesper Nielsen på et tidligere visitkort præsenteret sig selv som founder of Pandora, hvilket ifølge Sø- og Handelsretten »er klart i strid med det indgåede forlig og den afgivne erklæring, ligesom det er vildledende og udtryk for snyltning i form af utilbørlig udnyttelse af Pandoras særdeles velkendte varemærke,« som det hedder i dommen.

Kasi-lejren har valgt at acceptere dommen, oplyser Jesper Nielsen i en mail til Berlingske, hvor han dog samtidig leverer en slet skjult bredside mod sin tidligere arbejdsgiver.

»Jeg er lidt beæret over at Pandora vælger at bruge så meget tid og kræfter på baggrund af en manglende linje på et visitkort og et billede under et privat Facebook opslag,« skriver han.

»De følger mig nærmest tættere end min familie gør. Det gør mig da lidt stolt, at de ser mig - som person - som en konkurrent til en virksomhed værdisat til 88 milliarder,« skriver Jesper Kasi.

Jesper "Kasi" Nielsen.

Han står nu til at skulle betale 50.000 i erstatning til Pandora foruden små 30.000 i sagsomkostninger.

De to parter krydser aktuelt også klinger i en anden strid, der relaterer sig til Jesper Nielsens omdiskuterede earn-out aftale. Da Jesper Nielsen og familien i 2010 blev købt ud af Pandora, blev foruden en kontant betaling på 385 millioner kroner, også enige om en såkaldt earn-out aftale.

Holger K kræver redegørelse i Kasi-sag BT

Den indebar, at Pandora i 2015 ville give familien Nielsen en ekstra betaling - afhængig af hvor mange penge, smykkefirmaet ville tjene i Tyskland, som var det marked, Jesper Nielsen havde bygget op. Da det blev 2015, konstaterede Pandora, at man ikke havde tjent nævneværdigt i Tyskland, hvorfor Jesper Nielsen altså ikke ville få noget udbetalt. Jesper Nielsen selv mente derimod at have krav på i underkanten af 700 millioner.

Langt størstedelen af dem ville sandsynligvis skulle bruges på at betale det gigantiske skattesmæk, han er blevet idømt herhjemme.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen