Del : SMS
Berlingske Business

Kasi-Jesper anklaget for smykkekopi

Et armbånd fra Jesper "Kasi" Nielsens nye smykkefirma med konceptet "Endless"
Et armbånd fra Jesper "Kasi" Nielsens nye smykkefirma med konceptet "Endless" Foto:

Designsnylter? »Et kopikoncept, som snylter på andres designindsats«. Sådan lyder karakteristikken af Jesper »Kasi« Nielsens nye smykkekoncept.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det nye smykkekoncept, som Jesper »Kasi« Nielsen netop har solgt til 650 smykkeforhandlere i Tyskland, er et »kopikoncept«. Sådan lyder det fra virksomheden Ole Lynggaard A/S, som mener, at designet ligger for tæt på familien Lynggaards eget anerkendte »Sweet Drops« koncept.

»Det er tydeligt inspireret af vores produkter, men alligevel med en bevidst afstand til vores Sweet Drops, så vi ikke vil kunne gøre noget retsligt. Jeg er oprigtigt skuffet over, at Jesper Nielsen ikke har været mere innovativ, men blot gentaget hvad flere andre danske og udenlandske virksomheder har præsteret i de senere år,« siger Søren Lynggaard, der er topchef hos Ole Lynggaard og desuden formand for guldsmedebranchens leverandørforening.

Jesper Nielsens nye smykkekoncept går under navnet Endless, og hans signaturprodukt er et charmsarmbånd i kalvelæder, som minder en del om Ole Lynggaards Sweet Drops, der dog er et markant dyrere produkt.

»Det er og bliver et kopikoncept, som snylter på andres designindsats. Jeg kunne forstå det, hvis det kom fra Kina,« lyder det fra Søren Lynggaard, som tidligere har kritiseret andre i branchen for designsnylteri, da hans virksomhed Ole Lyngaard bruger mange kroner på at udvikle unikke og banebrydende designs.

For lidt kreativitet

»Jeg har altid sagt at Jesper Nielsen kunne noget, men jeg har aldrig sagt, at han kunne designe. Endnu et læderarmbånd med charms virker som et spinkelt grundlag at starte et nyt koncept på. Jeg håber, at han har mere i ærmet. Jesper har tit rost vores smykker, men det undrer mig. at der ikke har været lidt mere kreativitet med i processen,« siger Søren Lynggaard.

Generelt håber han, at folk som Jesper »Kasi« Nielsen vil gøre sig mere umage med at udarbejde deres egne design, hvis de vil være en del af smykkebranchen.

»Vores branche er alt for plaget af, at mange snylter på enkeltes langvarige designproces og forsøger at leve af knockoffs (billige kopier, red.). En udvikling der alt andet lige nedsætter lysten til selv at udvikle og investere. En sørgelig udvikling for dansk design og innovation,« siger Søren Lynggaard.

Tilbage i december 2012 bad Berlingske Business Søren Lynggaard i sin egenskab som formand for guldsmedenes leverandørforening at udtale sig om Kasi-Jespers chancer for at gøre comeback på smykkescenen. På det tidspunkt havde Søren Lynggaard endnu ikke set smykkerne fra Kasi-Jesper, og Lynggaard sagde følgende:

»Jeg har snakket med Jesper mange gange. Han er jo en skøn fyr. En vild bamse, som gør tingene helt anderledes, end alle andre nogensinde har gjort. Han fik jo skabt et butiksnetværk i Tyskland, som ingen andre før ham havde gjort,« lød det dengang fra Søren Lynggaard i avisen.

Kasi-Jesper: Forskellige produkter

Så sent som i dagens avis afviser Jesper »Kasi« Nielsen, at hans nye armbånd i kalvelæder ligger for tæt på Ole Lynggaards populære Sweet Drops.

»Jeg synes, at produkterne er meget langt fra hinanden. Ikke mindst på priserne. Der er jo tusindvis af kroner i forskel, så nej, vi har ikke ringet og spurgt Lynggaard ad, om det er okay, at vi sælger det. Går man i detaljer med produkterne, så er der kæmpe forskel,« sagde Jesper Nielsen.

Foruden Tyskland er Endless Jewelry på vej ind på det britiske marked, og næste skridt bliver ifølge Jesper Nielsen en offensiv i USA.

Træk i "gardinet" herunder og se forskellen på Jesper "Kasi" Nielsens armbånd til venstre og Ole Lynggaard A/S' armbånd til højre. Mener du, at der er tale om en kopi?

before
after

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere