Del : SMS
Berlingske Business

Kampen om den lille luksus

a
Foto:

Matas klarer sig fint trods den populære kosmetikkæde Sephoras indtog i København.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske forbrugere er trofaste, når det gælder indkøb af produkter til personlig pleje og selvforkælelse. Det har således ikke påvirket omsætningen i Matas i negativ retning, at den store franske kosmetikkæde Sephora sidste år åbnede butikker i Illum og Field's i København.

Tværtimod, siger Matas adm. direktør Terje List.

”Vores butikker er bestemt ikke blevet dårligere, efter at den i øvrigt meget dygtige franske kæde har åbnet butikker her. I Storkøbenhavn har vores butikker faktisk haft vækst i perioden, siden de åbnede, og vores butik ude i Field's er helt uberørt af deres tilstedeværelse,” siger Terje List.

Sephora-kæden ejes af den magtfulde luksusgruppe LVMH. Det er ikke første gang, Matas oplever konkurrence udefra. For ti år siden forsøgte verdens største discountkæde, den tyske materialistkæde Schlecker, også at få fodfæste i Danmark.

”De åbnede meget hurtigt 50 butikker. Vi mærkede intet, og de rejste hjem igen, jeg tror det var i 2009. Så kom Europas dengang største kosmetikvirksomhed Douglas hertil. Men de kom aldrig til at have mere end fem butikker og lukkede ned nogenlunde samtidig, vist i 2010,” siger Matas-direktøren og mener, at det blandt andet kan skyldes, at Matas opfattes som ”danskernes butik”, og at kæden henvender sig til en meget bred målgruppe.

”Vi har aldrig har segmenteret vores kunder. Det gør vi selvfølgelig, når vi kigger på, hvordan de handler. Men vi har aldrig begået den fejl, at vi har sagt: Matas-konceptet er for par mellem x og y, og de andre kunder skruer vi ikke ind på. Vi har derimod sagt, at Matas-konceptet er for alle. Vi må ikke sætte barren så højt eller så lavt, at vi afskrækker nogen.”

Læs interview med Terje List i Business Søndag 20. januar

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere