Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kaffekongen Mister Starbucks giver Trump tørt på

08BUSSTARBUCKS-MOVES-122320.jpg
Howard Schultz dropper fra april topchefjobbet i Starbucks og bliver i stedet formand. Foto: Reuters

Han bakker op om homoseksuelle ægteskaber, ansætter flygtninge i flæng og så står han i spidsen for over 200.000 ansatte. Mød topchefen for verdens største kæde af kaffebarer.

At kalde Howard Schultz en mand med en mission er en underdrivelse. Fra den dag i 1981, da han trådte ind ad døren i den oprindelige Starbucks i Seattle, til nutidens godt 25.000 filialer verden over er kaffekædens øverste chef ikke en herre, der lader sig gå på af et nej.

Heller ikke, når han til april som 63-årig slipper topchefrollen, har han planer om at sætte farten ned. Han fortsætter som formand og vil fokusere på at forny kaffekæden med premium­konceptet Starbucks Reserve.

Og afviste han det ikke selv konstant, ville mange gætte på, at han var på vej ind i politik.

STARBUCKS-MEETING/

Senest har han som flere amerikanske topchefer talt imod præsident Trumps forbud mod muslimske indvandrere. I stedet vil Starbucks over de næste fem år hyre 10.000 flygtninge – og demonstrativt begynde i USA.

»Vi har alle en forpligtelse til at sørge for, at vores valgte politikere hører fra os både som individer og kollektivt,« skrev han forleden i et brev til sine ansatte. Her markerede han også sin støtte til Starbucks’ mexicanske medarbejdere og kunder.

Som bekendt vil Donald Trump bygge en mur langs grænsen mellem Mexico og USA for at holde indvandrere ude.

Joe

Åbenmundet demokrat

Over årene har Howard Schultz, der er erklæret tilhænger af det Demokratiske Parti, også markeret sig i forhold til våbenkontrol, racerelationer og homoseksuelles ret til ægteskab. Starbucks har desuden startet jobinitiativer for militærveteraner og tilbyder gratis uddannelse og sygesikring til ansatte.

Kender man ikke historien, er det let at tro, at Howard Schultz grundlagde Starbucks. Så synonymt er hans navn med kædens. Da han startede som marketingchef i 1982, var der fire butikker. Senere fik han efter et besøg i Italien ideen til sin egen kaffekæde, Il Giornale, og endte med at overtage Starbucks. Det er hans bedrift, at kaffekæden er vokset til det globale fænomen, den er i dag.

EU-TAXAVOIDANCE/

Howard Schultz’ sociale engagement har dog ikke altid vakt begejstring. Blandt andet gav en aktionær i 2013 udtryk for bekymring over, om Starbucks mistede omsætning ved at bakke op om homoseksuelle ægteskaber.

»Ikke alle beslutninger er en økonomisk beslutning,« replicerede Schultz. »Vi beskæftiger over 200.000 mennesker og ønsker at favne diversitet af enhver art. Hvis du, med al respekt, mener, du kan få et højere afkast end de 38 pct., du fik sidste år, så er det et frit land. Du kan sælge dine aktier i Starbucks og købe i et andet selskab. Mange tak for det.«

Howard Schultz siger man ikke nej til.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen