Del : SMS
Berlingske Business

Jysk tranlampe i infight med e-handlens cowboys

koglen
PH lampen "Koglen". Foto:

Infurn, som sælger kopier af designermøbler, har flere sager i Forbrugerstyrelsens internationale afdeling om manglende levering og sendrægtig tilbagebetaling af kundernes penge. Her følger en personlig beretning om mødet med Infurn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det har kostet mig en hel del, kære læser, at stå frem her i spalterne som den jyske tranlampe, jeg er og bekende, at jeg hører til et segment, som ser stort på kvalitet, og er klar til at have billige kopier af de gamle designmestre stående i hjemmet.

Men hvem kan stå for tilbuddet om Poul Henningsens koglelampe, udført i kobber og til bare 1.999 kr., når butiksprisen i København er hele 46.995,00! For en lampe!

pix_aeg

Det er selvfølgelig lidt pinligt at købe en kopi - men fuldt lovligt på grund af Englands anderledes regler for design beskyttelse! Min dyre veninde fra Charlottenlund vil klart rynke på næsen - men helt ærligt - var der ikke noget om, at de gamle mestre mente, at deres design skulle være demokratisk og for alle? Så det er jo ikke rimeligt, at det kun er overklassen, der har råd, vel? - vil jeg sige til hende.

Hvis jeg skal være ærlig, så løb grådigheden af med mig tirsdag aften. Manden var optaget i arbejdsværelset ovenpå, og i iPad'ens skær røg der udover koglelampen, to Poul Kjærholm-lænestole i sort læder, et glasbord af samme designer, en Arne Jakobsen gulvlampe, en Eames-stol til datteren og et Sunburst ur i indkøbskurven.

I alt 16.068,61 kr. - fundet for de penge. Ind med data fra Visa-kortet, og så af sted med pengene og ordren! Infurn lover, at jeg om få minutter vil modtage min ordrebekræftelse på mail. I tankerne drømte jeg allerede om, hvor flot min stue bliver!

pix-stole

Lidt efter tjekkede jeg - ingen mail. Fem minutter efter - ingen mail. Et kvarter efter - stadig ingen mail. Jeg begyndte så småt at svede og løb ovenpå til manden for at gå til bekendelse.

"Det kan sagtens være det rene svindel," sagde han og bidrog yderligere til mit dårlige humør. Jeg følte ikke rigtigt, at han syntes det var synd for mig.

Jeg tjekkede Infurns hjemmeside. Man kan ikke ringe til nogen, men sende en mail til deres kundeservice. Det gjorde jeg så panisk indtil flere gange og fik automatiske mail-svar om, at de ville behandle sagen i åbningstiden næste dag, men det beroligede mig ikke.

Efter en søvnløs nat tjekkede jeg min mail om morgenen - ingen ordrebekræftelse. Nu var jeg for alvor nervøs. Var Infurn i virkeligheden et svindelforetagende, som bare havde snuppet mine 16.000 kr.?

Inde på redaktionen på Berlingske Business trøstede min dygtige kollega, som ved alt om detailhandel, mig en smule. Han kendte godt Infurn - det var vistnok ikke et svindel-foretagende, men bare en e-handelsbutik, der lovede mere, end de kunne holde.

"De har også tit være i DR's Kontant," sagde kollegaen, som selv havde haft planer om at skrive om problemerne med Infurn, men som ikke havde fået kontakt til dem.

Jeg ringede til min ven tandlægen, som for nylig havde fortalt om de dejlige billige Eames-borde, han selv havde købt. Midt i en rodbehandling kunne han imidlertid fortælle, at han handlede med Voga.com, et andet britisk møbelfirma, som fungerede godt. Havde jeg bare lige spurgt, kunne han have fortalt, at jeg skulle undgå Infurn.

Jeg lagde på og tjekkede jeg hjemmesiden Trustpilot - og hvorfor i al verden havde jeg ikke gjort det før, jeg sendte mine 16.000 kr. af sted? Der var en række indlæg om Infurn om aftaler, der ikke blev overholdt, udeblevne møbelleverancer og penge, der ikke blev betalt tilbage til kunderne!

Af sted med nye mails til Infurn, hvor jeg annullerede min ordre og forlangte mine 16.000 kr. betalt tilbage. Prøvede også at ringe, men fik kun en automatisk svarer.

Så loggede jeg mig ind i Trustpilot og skrev et indlæg om den manglende ordrebekræftelse. Kort efter kom der så omsider en reaktion fra Infurns customer relations manager, Caroline (intet efternavn!), som på Trustpilot gjorde lidt smågrin med denne hysteriske kunde, som havde sendt syv mails, fordi de ikke lige havde fået sendt en ordrebekræftelse af sted. Infurn har tusindvis af kunder, så man må lige have lidt tålmodighed.

I mellemtiden nåede jeg at kontakte Forbruger Europa, en afdeling under Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, som tager sig af problemer med e-handel med udlandet. Sagsbehandleren oplyste, at Forbruger Europa havde haft flere sager med Infurn. Firmaet er ikke ren svindel, som jeg på et tidspunkt frygtede, men har meget store problemer med at leve op til deres løfter og meget langsommelige med at betale penge tilbage, når kunder annullerer deres ordrer.

Rolex_Business

"Du har ret til at annullere ordren inden syv dage. Det kan du gøre, og hvis du så ikke har fået pengene i løbet af tre uger, så kontakt os, så skal vi nok tage sagen for dig," lovede sagsbehandleren.

"Det er endnu ikke mislykkedes for os at få Infurn til at betale penge, de skylder kunderne, tilbage," trøstede han.

Klokken 11.30 kom så omsider ordrebekræftelsen på min mail fra Infurns custome relations manager Caroline med et løfte om, varerne ville blive leveret til april. Men jeg er færdig med Infurn, og jeg meddelte denne Caroline, at jeg annullerede ordren og krævede mine penge tilbage.

Det svarede hun ikke på. Om eftermiddagen gentog jeg kravet i en ny mail til hende, som jeg i skrivende stund torsdag middag ikke har fået svar på.

Mens jeg venter, studerer jeg hjemmesiden www.stopinfurn.dk, som advarer om, at man aldrig får sine møbelleverancer og aldrig får sine penge tilbage! Hjemmesiden henviser til udsendelser i DR og TV2's Basta og artikler i Ekstra-Bladet om oplevelser, der ligner mine. Øv!

pix - canada goose2 - biz

Heldigvis er der trøst at hente i banken. Har man e-handlet internationalt med sit Visa-kort eller Mastercard, så kan banken hjælpemed at få pengene hjem, hvis man fortryder handlen, eller hvis noget går galt med levering af de bestilte varer.

"Når man handler internationalt med sit Visa/Dankort, så er det kortets internationale Visa-del, der anvendes. Visa-kortet er ligesom Mastercard et internationalt kort. Det betyder, at man som kunde har mulighed for at lave en indsigelse via sin kortudsteder, hvis et firma ikke lever op til de betingelser, som er indgået i handlen. Det er derfor vigtigt, at man gennemgår firmaets betingelser, inden man foretager sit," forklarer Tom Lindberg Pedersen, Head of Card Services i Danske Bank.

Tom Lindberg Pedersen oplyser i øvrigt, at Fraud Management har en række sager med Infurn.

Berlingske følger i den kommende tid, hvordan det går for Birgitte Erhardtsen med at få sine 16.068,61 tilbage.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere