Del : SMS
Berlingske Business

Juleindkøb på nettet slår rekord

pix-juleshopping
Mens nogle juleshopper på Strøget i København, vælger stadig flere danskere at købe julegaver på internettet.  Foto:

Internethandlen har allerede i første halvdel af julemåneden slået alle rekorder med en stigning på e-handel med dankort på mere end 300 millioner kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danskerne tyr til internettet, når de skal købe julegaver, og det i en grad så julehandlen på internettet slår alle rekorder allerede i de første to uger af måneden.

Tal fra Nets viser, at e-handlen med dankort i første halvdel af julemåneden steg med 309 millioner kroner sammenlignet med sidste år. Således købte danskerne for over 2 milliarder kroner med deres dankort på nettet fra 1. december til 15. december. Det svarer til en stigning på 17,3 procent i forhold til samme periode sidste år. Til sammenligning er den fysiske handel med dankort blot steget med 1,9 procent.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv svarer 19 procent af danskerne, at de bruger mellem 26-50 procent af det samlede budget til julegaver på internettet. 9 procent svarer, at de bruger over 50 procent af deres samlede julegavebudget til julegaver på nettet. 

pix-jul2


Ifølge Dansk Erhverv er det primært de forbrugere, som tidligere har købt julegaver på internettet, som igen vælger de virtuelle butikker frem for de fysiske, og de køber mere og mere.

Politisk konsulent hos Dansk Erhverv, Marie Louise Thorstensen, fortæller, at der ifølge Dansk Erhvervs undersøgelser i julen 2012 var 55 procent, der havde købt nogle af deres gaver på internettet. I november svarede næsten samme antal, 56 procent, at de forventede at købe nogle af deres julegaver på internettet i år. Dermed er stigningen i handlen drevet af større volumen blandt de internethandlende.

»Der var altså flere, der forventede at købe en større andel af deres julegaver på nettet i år,« siger Marie Louise Thorstensen.

Med andre ord har danskere, der har prøvet at købe deres julegaver på internettet, fået smag for at købe mere - og vil i højere grad gå online, når de skal have ønskesedlerne krydset af.

Også tal fra FDIH viser, at julehandlen på internettet både startede godt og slutter fint.

»Vi har oplevet endnu en fantastisk jul på nettet, hvor danskerne lægger en stadig større del af deres julegaveindkøb. Så vi er rigtigt glade for udviklingen, og vores seneste stikprøve lige før juleaften viser da også, at 3 ud af 4 netbutikker siger, at julen lever op til deres forventninger,« konstaterer kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

pix-pakker

Sammenlignet med FDIHs tjek ved månedsskiftet november/december om forventningerne til julesalget, viser den nyeste stikprøve, at forventningerne er blevet indfriet. 61 procent af netbutikkerne vurderer, at årets samlede julesalg på nettet bliver bedre end i 2012.

Ifølge Marie Louise Thorstensen er der forskel på, hvilke typer gaver, danskerne køber på internettet.

»Hvis man er rimelig sikker på, at modtageren ikke vil bytte gaven, så er der større sandsynlighed for, at man køber den på nettet, hvorimod hvis man er lidt mere ude i noget, der står uden for ønskesedlen, så har folk tendens til at købe gaverne i de fysiske butikker,« siger hun og peger på, at det ikke er gået tilbage for de fysiske butikker, selv om det går frem for e-handlen.

»Det er ikke sådan, at e-handlen udgør en stor trussel for de fysiske butikker. Begge dele eksisterer fint side om side, og derfor er fremtidens vindere i detailhandlen dem, der formår at lade butik og webshop gå hånd i hånd,« siger Marie Louise Thorstensen. 

Der er ifølge Dansk Erhverv stor forskel på, hvor udbredt e-handel er på tværs af brancher og varetyper. Hvor det i første halvdel af december 2013 kun var knap 1 procent af den samlede dankortomsætning i dagligvarehandlen, der fandt sted som e-handel, var det tæt ved en femtedel indenfor radio/TV-forretninger og legetøjsforretninger, mens boghandlere tog næsten 22 procent af den samlede dankortomsætning.

I takt med danskernes stigende forbrug på nettet er der også rekord i antallet af betalinger med dankort. Således har Dankortet for første gang nogensinde passeret 1 milliard betalinger på et enkelt år.

Til sammenligning gik der 12 år, før Dankortet rundede 1 milliard betalinger fra betalingskortets spæde start i 1983.  

pix-net

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere