Del : SMS
Berlingske Business

Julehandlen på nettet satte rekord

post dk
Julehandlen har været rekordstor på nettet i år. Det har man mærket hos blandt andre Post Danmark, hvor distributionscenteret i København har arbejdet i døgndrift for at få alle pakker ud inden jul. Ibrahim Hassan har arbejdet fra klokken fire om morgenen til klokken 18 om aftenen de sidste fire dage op til jul. Foto:

Danskerne har i år brugt rekordmange penge på at købe julegaver online, og det er forholdvis nemt at sende varerne retur, hvis de ikke faldt i modtagerens smag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den 27. december er traditionen tro årets store byttedag. Vi skal af med de pakker, som vi ikke ønskede os, eller som ikke passede os. Og i år er der stor sandsynlighed for, at vi skal på posthuset for at returnere varerne. Danskerne har nemlig brugt rekordmange penge på at købe julegaver over nettet.

Det viser en rundspørge, som interesseorganisationen Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har lavet blandt sine medlemmer kort før jul. I rundspørgen svarer tre ud af ti butikker, at de har haft en omsætningsfremgang på mere end 50 procent i forhold til december 2011, mens enkelte butikker svarer, at juleomsætningen er mere end fordoblet i forhold til sidste år.»Der er helt klart dømt rekordjul på nettet i år, det er der ingen tvivl om,« siger Annette Falberg, administrerende direktør hos FDIH.Ifølge Annette Falberg lå julehandlen i 2011 på omkring en milliard kroner. I år forventer FDIH, at beløbet runder 1,2 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 20 procent.De netbutikker, der især har haft glæde af danskernes onlinehandel, er de butikker, som sælger legetøj, tøj, bøger, oplevelsesgaver og elektronik.»Vi køber stadig traditionelle gaver som eksempelvis legetøj og bøger, men i år har vi bare købt ekstramange af dem,« siger Annette Falberg.At danskerne har haft dankortet fremme og kørt store beløb gennem terminalen, beviser de seneste tal fra Nets, som registrerer vores køb på dankort. I de to første weekender af december steg dankortforbruget med 343 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år.Alle pengene er selvfølgelig ikke brugt på nettet, men en pæn del af dem er. Omkring 85 procent af nethandlen foregår med dankort.

Travlhed hos Post Danmark

Danskernes glæde ved at handle på nettet skyldes – ifølge en undersøgelse fra FDIH – at det er tidssparende, og at det er nemmere at finde de præcise gaveønsker på nettet.

»Samtidig har vi fået stor hjælp af vejret, som har været rigtig dårligt i starten af måneden. Det betyder, at mange folk er blevet hjemme foran PCen for at købe gaverne i stedet for at bevæge sig ud i butikkerne,« siger Annette Falberg.Hos Post Danmark bekræfter man, at der skal bringes ekstramange pakker ud i år.»Der er ingen tvivl om, at denne jul markerer det store gennembrud for danskernes handel på nettet. Vi har forrygende travlt, og pakkemængderne overgår klart alt, hvad vi hidtil har set,« siger Lars Kaspersen, kommunikationschef i Post Danmark.

Skal pakkerne retur?

Men bare fordi pakkerne er havnet i din stue, er det ikke ensbetydende med, at de skal blive der. Flere af os vil gerne bytte nogle af de pakker, som vores kære har købt til os på nettet, og heldigvis bliver det stadig nemmere at returnere varerne. Hvis gaverne er købt mindre end 14 dage før jul, kan du frit returnere dem og samtidig få pengene tilbage. Er der gået mere end 14 dage, har du til gengæld ingen lovfæstede rettigheder, fortæller Uffe Foged Jespersen, jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen:

»Til gengæld giver rigtig mange netbutikker en udvidet returret, så den for eksempel gælder 14 dage fra den 24. december.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere