Del : SMS
Berlingske Business

Juleferien i Florida afgjorde Carlsberg-chefs fremtid

Jørn Tolstrup Rohde
Foto:

Det var en samtale med familien, som i juleferien fik Carlsbergs erfarne chef for Vesteuropa, Jørn Tolstrup, til at sige stop. For mange rejsedage og et arbejde for langt væk fra driften i bryggeriet betød, at Tolstrup stopper på den centrale post i det danske bryggeri.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Jeg sad i juleferien i Florida og diskuterede frem og tilbage med familien om livet, som man nu gør, når man holder ferie. Jeg har været syv år i Carlsberg, og jeg er en af dem, som har siddet der længst. Det indebærer, at man har mere end 200 dage om året, hvor man ikke sover i sin egen seng,« fortæller Jørn Tolstrup.

Tolstrup blev i 2009 hentet til Carlsberg fra en stilling som øverste chef for L’Easy, der udlejer og sælger elektronikprodukter. Hans afløser bliver Michiel Herkemij, der har været midlertidig chef for Carlsbergs britiske aktiviteter.

Jørn Tolstrup Rohde

Tolstrup fortæller, at han begyndte at savne at komme tættere på driften i virksomheden.

»Jeg har været en slags arbejdende bestyrelsesformand, hvor jeg tog rundt mellem landende og diskuterede med de lokale ledelser. Så kombinationen af syv år i den samme stilling med mange rejsedage og det at jeg gerne vil tættere på driften gjorde, at jeg kom frem til, at jeg i løbet af i år skulle kigge på noget andet,« siger Tolstrup.

Cees 't Hart

Kunne du ikke have fået en anden stilling i Carlsberg?

»Jeg sidder på over halvdelen af vores omsætning, så var der ikke rigtig andre stillinger inden for Carlsberg. Så vi blev enige om, at der var det rigtige at skilles.«

Hvorfor stopper du uden at have fundet et nyt job?

»Jeg har ikke søgt et nyt job, fordi jeg gerne ville have gjort det her færdigt. Derfor mener jeg, at vi skilles på en god meningen.«

Set udefra kunne man få den tanke, at du måske har haft en anden opfattelse af den strategiske retning i Carlsberg end Cees ‘t Hart (topchef i Carlsberg, red.) Hvad mener du om en sådan spekulation?

»Jeg skal ikke kommentere på selve strategien, men jeg kan sige, at jeg selv har været med til at udvikle den henover efteråret, og været meget engageret i det. Det har ikke noget med strategien at gøre, udover selvfølgelig det, at når der kommer en ny strategi, så må man forvente, at dem som ruller den ud, også er der i en del år. Derfor var timingen for mig rigtig«

11BUSCARLSBERG-RESULTS-2013.jpg

Foretrækker du  at arbejde i en dansk virksomhed fremover?

»Nu tager jeg lige en dyb indånding og kigger på, hvad jeg skal lave. Jeg vil gerne - tror jeg - tilbage til driften i en virksomhed. Om det er en dansk eller en udenlandsk, en mindre- eller mellemstor virksomhed er ikke så afgørende. Det skal være noget, som jeg kan engagere mig i, og hvor der er en spændende opgave, og hvor jeg kan bruge min viden og erfaring«.

Vil du være topchef?

»Jeg er åben, og vil jeg gerne kigge mig om og se hvad der er af muligheder. Det kunne også være hos en kapitalfond, hvor man selv skød penge ind. Men på nuværende tidspunkt er jeg uafklaret«.

Når du kigger på Carlsberg nu, hvordan ser du så virksomhedens situation?

»Jeg har en god tro på Carlsberg og de dygtige mennesker, som jeg har arbejdet sammen med. Det har været turbulent med nedskrivninger i tredje kvartal, men samlet set synes jeg, at Carlsberg står meget stærkt.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere