Del : SMS
Berlingske Business

Jensens Bøfhus vinder strid om retten til navnet Jensen

Pics-Jensen
Overskrift
Ejeren af Jensens Fiskerestaurant i Sæby, Jacob Jensen, skal finde et nyt navn. Det afgjorde Højesteret fredag. Foto:
 

Ikke alle har ret til navnet Jensen. Det slår Højesteret fast i en dom fredag, hvor Jensens Bøfhus vinder retten til navnet mod en fiskerestaurant i Sæby.

Artiklen fortsætter under annoncen
Man kan ikke længere bare bruge navnet »Jensens« til sin forretning. Det slår Højesteret fast i en dom fredag i en sag, hvor Jensens Bøfhus trak Jensens Fiskerestaurant fra Sæby i retten for at bruge det kendte danske efternavn til sin virksomhed.

Dermed går Højesteret imod den tidligere afsagte dom i sagen ved Sø- og Handelsretten, som tidligere slog fast, at Jensens Bøfhus ikke kan kræve eneret på navnet »Jensens.«

I februar 2012 rettede ejeren af Jensens Bøfhus, Palle Skov Jensen, henvendelse til Jensens Fiskerestaurant, ejer Jacob Jensen, og gjorde gældende, at Jensens Bøfhus og Jensens Fiskerestaurant kunne blive forvekslet med hinanden, og at navnet »Jensens Fiskerestaurant« var en udnyttelse af Jensens Bøfhus’ særpræg og renomme.

Højesteret kom frem til, at »Jensens som kendetegn for restaurationsvirksomhed og salg af fødevareprodukter har fornødent særpræg til at kunne opnå beskyttelse efter varemærkeloven,» og at »Jensens« må anses for velkendt i Danmark. Derfor udnytter Jacob Jensen bøfhusets varemærke ved at markedsføre sig som ”Jensens Fiskerestaurant” inden for samme branche - restaurationsbranchen. 

»Jeg er rystet over dommen. Jeg indrømmer gerne, at det er helt surrealistisk for mig,« siger Jacob Jensen, der ikke har tænkt sig at reagere videre på dommen.

»Jeg har brugt enormt meget energi og tid på sagen. Jeg kan jo bare være ked af, at jeg ikke er blevet døbt Knudsen eller Sørensen,« siger han.

Jacob Jensen skal betale en erstatning på 200.000. Han forventer, at hans samlede sagsomkostninger løber op i 600.000-700.000 kroner.

For Jensens Bøfhus handlede sagen om at beskytte sit varemærke.

Pics-Jensen

»Vi ønsker naturligvis at værne om vores brand og vores navn, som vi i mere end 20 år har brugt mange millioner kroner på at markedsføre. Vi mener ikke, at andre restauranter bør kunne trække på den goodwill, som vi har opbygget,« har tidligere pressechef hos Jensens Bøfhus, Jens Arnborg Lund, udtalt i sagen før.

Det væsentlige i sagen er vurderingen af, i hvor høj grad forbrugerne forbinder navnet »Jensen« med Jensens Bøfhus, vurderer Klaus Ewald Madsen, der er advokat og partner i advokatfirmaet Bech-Bruun.

»Retten vurderede sidste gang, at det kan godt være, Jensens Bøfhus' navn er blevet indarbejdet i folks bevidsthed, men dog ikke så meget at det kan forhindre andre i at drive fiskerestaurant under samme navn. Vurderingen om, hvor meget indarbejdelse, der skal til, er ikke altid let, men jo mere indarbejdet, navnet er, jo bredere bliver ens beskyttelse,« siger han.

Generelt må man gerne bruge sit efternavn til den virksomhed, man driver. Det har Jacob Jensen gjort siden 2001, men nu må han finde på et nyt navn til restauranten.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere