Del : SMS
Berlingske Business

»Jeg vil aldrig sætte tidspunkt på min udløbsdato«

17BUSLars-Liebst-185525.jpg
Tivoli-direktør Lars Liebst foran det gamle Pantomimeteater. Han er meget opmærksom på, at i Tivoli skal man ikke lave om på ting, som der er mange følelser omkring. Foto: Asger Ladefoged

Lars Liebst har måttet se mange medarbejdere komme og gå i sin tid som administrerende direktør i Tivoli. Onsdag kunne han fejre tyve års jubilæum med endnu et stærkt årsregnskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter 20 år på posten kunne Tivolis administrerende direktør, Lars Liebst, onsdag glæde sig over endnu et rekordregnskab for det danske nationalikon.

Med en omsætning på næsten én milliard kroner for 2015 og et historisk besøgstal på 4,7 millioner gæster er der en hel del at glæde sig over for forlystelsesveteranen.

Og ifølge Lars Liebst har han mange gode år i sig endnu, før han selv lukker og slukker – også selv om direktøren har måttet sige farvel til intet mindre end ti ledende medarbejdere fra direktion og chefgruppe i løbet af de seneste fem år. Det handler blot om at blive ved med at forny sig – og at kunne stå tidligt op, lyder det. 

17BUSBagside---Lars-Liebst-.jpg
LÆS MERE : Tivolis tamburmajor

Hvordan er det gået i det forgangne år?

»For det første hæfter jeg med ved, at vi har haft et fantastisk godt år. Der har været rigtig mange gæster, og tilfredsheden hos gæsterne har været i top. Det tegner jo også godt for den fremtid, som vi er på vej ind i lige nu. Mange af de nyheder, der kom sidste år, blev velmodtaget. Det gælder alt fra forårsforestillinger over fredagsrock til nye restauranter. Vi har et godt fundament at bygge videre på, så det tror jeg, vi skal glæde os over.«

Udvidet og udviklet

Hvad skyldes de sidste mange års succes?

»Da jeg begyndte, havde vi stort set kun én sæson. Nu har vi tre sæsoner, og i den korte sæson, hvor Tivoli er lukket, dér har vi aktivitet i salene. Vi har udvidet åbningstiderne helt bogstaveligt. Og så har vi udvidet Tivoli på en række nye områder. Det gælder bl.a. vores samarbejde med Arp Hansen om Tivoli Hotel. Vi har lavet et online-casino, hvor det også går rigtig godt. Og så har vi investeret meget i vores medarbejdere. Det der med at have trofaste medarbejdere, der kan give en god service, det tror jeg, er hamrende vigtigt.«

Tivoli

Du har siddet 20 år på posten. Hvad har været den største udfordring?

»Den største udfordring herinde er altid at fastholde tanken om, at vi aldrig bliver færdige med at udvikle os, samtidig med at der altid er modsatrettede synspunkter omkring Tivoli. Der er mange mennesker, der har haft gode oplevelser herinde. Det er sådan noget emotionelt noget, som man ikke må lave om på. Og når sådan en som mig så starter med at sige, at nu laver vi om på det og det, så berører det en masse mennesker.«

»Så bliver du arveløs«

»Jeg plejer at fortælle en historie om min første oplevelse, da jeg blev udnævnt til direktør. Der kørte jeg en tur med min far og min ældste søn. Vi havde en eller anden forlystelse, hvor min søn sagde: »Far, det dér skal du lave om på med det samme.« Og så lød det helt tørt omme bagfra, hvor min far sad. »Gør du det, så bliver du arveløs«.«

Tivoli

Gjorde du det så?

»Dét gjorde jeg. Og det var den rigtige beslutning. Den største udfordring for os er altid at finde balancen mellem fornyelse og traditioner.«

Du har måttet sige farvel til ti direktører i løbet af de seneste fem år, som enten er gået frivilligt eller blevet fyret. Hvad skyldes det?

»Jeg tror, det skyldes to ting. Når man kommer herind på chefgangen, så er der mange, der får øje på én. Nogen af dem, der er gået, de er kommet ind nogle gode steder og har fået et godt job. Det andet handler om, at der måske har været forskellige ambitionsniveauer. Jeg tror, der er mange, der kommer ind i den her butik og tænker: »Det er jo slet ikke mig«. Det her er jo en type butik, der ikke findes andre steder. Herinde er der åbent fra kl. jeg-ved-ikke-hvornår-om-morgenen, og det er syv dage om ugen. Så det er en anden måde at drive virksomhed på.«

ny

Hvad er der så på tegnebrættet for fremtiden?

»Vi skal fortsætte med at sige: »Vi bliver aldrig færdige.« Det er et konkurrencepræget samfund, vi lever i. Det udvikler sig konstant. Du skal stå tidligt op, og gør du ikke det, er der nogle andre, der overtager. Det gælder også for en institution, der er så gammel som Tivoli. Det er målet for os at blive ved med at forny os.«

I kan ikke blive ved med at forlænge åbningstider og udvide sæsonperioden. Hvor er det helt konkret, I skal hente den fremtidige vækst?

»Hvis du ser på hele byggepladsen derude (langs Hovedbanegården, red.), så handler det om, at vi prøver at lave noget nyt – igen – for at kunne imødekomme de nye krav og behov, der er. Og så skal vi selvfølgelig blive ved med at forny den kunstneriske profil.«

Tivoli Hjørnet

Når nu vi taler om Tivolis fremtidige vækstpotentialer, mener du så stadig, du er den rigtige til at føre Tivoli videre?

»Det er et meget godt spørgsmål. Det må de næste par år afgøre. Jeg håber, at jeg vil være den første til at erkende, hvis det ikke er tilfældet. Men lige nu går det jo meget godt, og så må vi finde ud af, hvornår det er man skal træde tilbage og begynde på noget andet.«

Sidder du her så også om 20 år?

»Nej, det gør jeg ikke, men jeg vil aldrig sætte et tidspunkt på min udløbsdato. Så lang tid jeg synes, det er sjovt at gå på arbejde, og der er masser af ting at tage sig til, så bliver jeg ved, medmindre der er nogen, som siger, at jeg burde gøre noget andet.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere