Del : SMS
Berlingske Business

»Jeg har aldrig været så ivrig efter at få sparket den gamle ud«

22BUSpeterfrellsen.jpg
Peter Frellsen er sammen med sin fætter, Henrik Frellsen, fjerde generation i spidsen for Frellsen. Foto: Thomas Lekfeldt

I sommer tog fjerde generation over hos chokolade- og kaffevirksomheden Frellsen. Nu står Peter Frellsen ved roret sammen med sin fætter, Henrik Frellsen. Det har aldrig været givet, at Peter Frellsen skulle efterfølge sin far. Det er heller ikke givet, at Peter Frellsen engang kan udpege sin efterfølger, for magten er nu på flere hænder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da Peter Frellsen var dreng, drømte han om at blive som sin far og sin farfar. En dag ville han overtage stafetten og drive familievirksomheden videre. Men det var ingen selvfølge, at han skulle tage over.

»Min far sagde altid, at nu må vi se. For det første ved vi ikke, om der er et firma, og for det andet skal du have de rette kvalifikationer. Jeg er aldrig blevet foregøglet, at der stod et kontor klar. Jeg har hele tiden måttet sige, at det er det, jeg vil. Så det var en af de største dage i mit liv, da jeg som 26-årig begyndte her,« siger Peter Frellsen.

Han er på ottende år direktør for Frellsens chokoladedivision og har denne sommer også overtaget sin fars post i bestyrelsen for Frellsen som det sidste led i generationsskiftet.

43-årige Peter Frellsen har sagt ja til at fortælle om virksomheden og om generationsskiftet. Berlingske møder ham en efterårsdag på virksomhedens domicil i Roskildes industrikvarter. Her har Frellsen eget kafferisteri og produktion af flødeboller, fyldte chokolader og forskelligt chokoladeknas, som sælges gennem Frellsens 39 butikker landet over.

Frellsen

Peter Frellsen giver en rundtur på fabrikken. Duften af chokolade hænger i luften i produktionshallen, hvor der denne eftermiddag fremstilles flødeboller. De kører i en lind strøm hen ad båndet, hvor kyndige hænder giver den sidste finish eller et drys lakridspulver, inden de forsigtigt sættes over i kasser.

Peter Frellsen er fjerde generation efter stifteren, Julius Muldorff Frellsen, der grundlagde virksomheden for næsten 120 år siden som et bolsjekogeri. Fra 1940ere transformerede Peter Frellsens farfar, Ole Frellsen, Frellsen til en chokolade- og kaffevirksomhed med egne butikker. Det grundlag hviler Frellsen stadig på.

Rundturen på Frellsen slutter i bestyrelseslokalet, hvor der er høje paneler i mørkt træ og ægte tæpper på gulvet. Væggene er udsmykket med malerier af de tre foregående generationer. Rummet emmer af historie, og Peter Frellsens farfar fylder meget i historien om Frellsen.

Også hos Peter Frellsen, der som barn var fascineret af sin karismatiske farfar, der kørte Bentley og var lidt af en verdensmand, som hver jul inviterede hele familien på skiferie i Norge. Selv kører Peter Frellsen Audi og bor i parcelhus i et almindeligt villakvarter.

Generationsskiftet fra tredje til nu fjerde generation har været en glidende proces. Peter Frellsen kom som ung og nyuddannet civiløkonom ind i familievirksomheden i 1998 og fik titel af salgskonsulent.

I 2000 fik han ansvaret for de 39 Frellsen-butikker, og i 2007 blev han udnævnt til direktør.

Peter Frellsen har ofte mødt undrende spørgsmål om det relativt langsomme generationsskifte i Frellsen, men han ser det som en fordel.

»I begyndelsen var der mange, der spurgte, om ikke jeg snart skulle have sparket den gamle ud, så jeg selv kunne bestemme. Men det var jeg aldrig så ivrig efter, for min far og jeg har altid haft et udbytterigt samarbejde. Selvfølgelig har vi også været uenige, men aldrig om det væsentlige. Det har mere været om småting eller hinandens personlighed, og min far er stadig min nærmeste rådgiver,« siger Peter Frellsen.

Han mener, at det vellykkede parløb mellem far og søn blandt andet skyldes, at de har haft hver deres ansvar.

»Fra 2000 og frem til, at min far stoppede som direktør i 2013, havde vi en klar rollefordeling, hvor min far var ansvarlig for fabrikken, mens jeg var ansvarlig for butikkerne og distriktscheferne. Og det er nok en af grundene til, at det er gået meget godt. At vi havde hvert vores område, men med tæt koordinering. Min far og jeg har haft et arbejdsfællesskab. Vi har næsten fordoblet produktionen siden 2000, og den udvikling er helt klart et resultat af den dynamik, der har været i samarbejdet mellem to generationer, hvor den ene måske holdt lidt tilbage, mens den anden skubbede lidt på,« siger Peter Frellsen.

21BUSBo-Staermose-2.jpg

Den sidste sløjfe på generationsskiftet blev bundet denne sommer, da Peter Frellsen overtog sin fars bestyrelsespost i Frellsen. Hans fætter, Henrik Frellsen, har været gennem et parallelt forløb.

I 2007 overtog Henrik Frellsen også direktørposten efter sin far og blev direktør for kaffeforretningen i Frellsen, og i sommer overtog 39-årige Henrik Frellsen også bestyrelsesposten efter sin far.

Nu er stafetten endegyldigt givet videre. Fædrenes rolle begrænser sig til rådgivning og nogle timers ugentligt arbejde i virksomheden, hvor de står for indkøb af chokolade og kaffe. Nu står de to unge fætre både formelt og reelt i spidsen for Frellsen og de 380 ansatte. De er sidestillede direktører, ligesom deres fædre var. De passer hver deres division, men arbejder sammen, når det giver mening.

Som forberedelse til generationsskiftet blev virksomheden i 2000 omdannet fra et interessentskab til et kommanditselskab, som ellers er lidt af en sjælden fugl i det traditionelle erhvervsliv.

Kommanditselskabet blev valgt, fordi det personlige ejerskab af virksomheden kunne bevares, uden at ejerne hæfter solidarisk og personligt.

»Det er fint nok med et interessentskab, hvis man er tre brødre, som har megen tillid og tæt dialog, men de kunne se, at det på længere sigt kunne være uheldigt,« siger Peter Frellsen.

q

I kraft af det personlige ejerskab har samtlige fjerdegenerationsaktionærer også haft mulighed for at succedere i deres forældres skatteforhold, og dermed står skattespørgsmål ifølge Peter Frellsen heller ikke i vejen for Frellsens fremtid.

Med selskabsomdannelsen skete der imidlertid også en ændring på ejersiden, som stiller Peter Frellsen og hans fætter Henrik anderledes end deres fædre, farfar og olde­far.

I de foregående generationer har direktørerne ikke kun haft den formelle magt, men også den reelle magt i Frellsen. De har siddet på aktiemajoriteten. Sådan er det ikke længere.

Siden 2000 er ejerskabet af Frellsen blevet fordelt på flere hænder, så der p.t. er otte aktio­nærer med aktieposter af varierende størrelse, men ingen dominerende ejer. Aktio­nærerne er alle efterkommere efter Peter Frellsens farfar og er dermed enten søskende eller fætre og kusiner.

BT 2-4 TOMS

Fætrene Peter og Henrik har hver en aktiepost på under 15 procent. Dermed har de to direktører samlet set ikke flertal og dermed ultimativt heller ikke den reelle magt. I praksis og i det daglige gør det ifølge Peter Frellsen ikke den store forskel, da de seks øvrige aktionærer er passive aktionærer.

Men i forhold til eksempelvis den fremtidige sammensætning af bestyrelsen, som p.t. består af Peter og Henrik Frellsen og deres faster Birgitte Muldorff Hansen, kan den udvidede aktionærkreds potentielt stille krav om eksterne bestyrelsesmedlemmer eller oprettelsen af et advisory board med eksterne profiler. Peter Frellsen hælder mest til det sidste, men får ikke nødvendigvis det sidste ord.

»Det nye er, at vi nu er otte ejere. Før var der tre brødre, der kunne bestemme. Når ejerskabet er delt ud på flere, kan jeg ikke bestemme. Jeg kan heller ikke egenrådigt sige, at et af mine tre børn skal efterfølge mig. Jeg ved ikke, hvad fremtiden bringer, men vi har i familien altid talt meget om, at det er vigtigt, at man behandler hinanden ordentligt. Vi har været forskånet for de store uenigheder, og vi har altid haft et ret stærkt sammenhold i familien, som helt klart fører tilbage til min farfar,« siger Peter Frellsen.

Han er sig fuldt bevidst om ansvaret og om arven.

»Når man kommer ind i en familievirksomhed og har forfædre, har du måske en mere ydmyg tilgang. Jeg har ikke skabt det her firma. Jeg føler, at jeg har noget, som jeg skal passe godt på og aflevere pænt videre. Og jeg håber, at når man engang kigger tilbage, vil de sige, at han gjorde det godt,« siger Peter Frellsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere