Del : SMS
Berlingske Business

Iværksætteri er en del af Christianias identitet

pix-gitte-christensen
Foto:

De små virksomheder er en del af fristadens kultur, mener Gitte Christensen, der er direktør i brugskunstværkstedet Kvindesmedjen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lige siden de første dage har Christiania været præget af en iværksætterånd, der har fået små virksomheder til at blomstre op. De har ofte været behovsprægede, men enkelte har overlevet og er blevet til små profitable selskaber.

En af dem er Kvindesmedjen, der er et værksted, hvor der bliver skabt brugskunst af metal. 58-årige Gitte Christensen er en af de tre kvinder, der står i spidsen for smedjen. Hun har boet på fristaden siden 1976 og mener, at de små erhvervsdrivende er en helt central del af Christianias identitet.

”Erhvervslivet er utroligt vigtigt. Hvis ikke der var alle de små værksteder og forretninger ville Christiania bare være hash og værtshuse. Det ville blive meget mere uinteressant. Erhvervslivet er supervigtigt, og det er noget, der skal udvikles endnu mere,” siger hun til Berlingske.

pix-indgang

Hun har fulgt udviklingen siden hun flyttede ind på Christiania kun få år efter, den blev etableret i 1971. Hun betegner udviklingen på fristaden som drevet af behov.

”Det blomstrede stille og roligt op efter de behov, der nu dukkede op. Der blev hurtigt etableret købmand, grønthandler, værtshuse og musiksteder. Og så udviklede det sig derfra,” siger hun.

Kvindesmedjens historie går da også hånd i hånd med den historie. Oprindeligt var der tale om et værksted, hvor beboerne kunne få lavet reservedele til f.eks. ovne og låger samt blikkenslagerarbejde.

Men i 1983 kom smedjens brugere uenige og valgte at splitte værkstedet op. I den forbindelse blev Kvindesmedjen skabt, og den udviklede sig til at blive et værksted for kunst og brugskunst. Og hen ad vejen voksede kundegruppen, så de kvinderne bag smedjen kunne leve af forretningen.

På trods af at finanskrisen i 2008 også blev bemærket på værkstedet, så er Kvindesmedjen ifølge Gitte Christensen en virksomhed, der vokser. Det betyder da også, at ejerne overvejer at udvide.

”Vi kan ikke lave flere penge inden for de fire vægge, vi har nu, og vi taler da også om, hvordan vi kan komme videre. Det kan måske være i form af en produktionsvirksomhed et andet sted. Men vi vil ikke rykke ud af Christiania, men gerne åbne gallerier eller værksteder andre steder,” siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere