Del : SMS
Berlingske Business

IT-knas dyrt for Nemlig.com

nemlig
»Det var meget frustrerende, for vi havde virkeligt set frem til at ramme en milliard. Vi var meget tæt på, men vi tabte momentum i andet halvår af 2015 på grund af IT,« siger stifter af Nemlig.com, Stefan Plenge. Foto:

Omfattende IT-problemer i forbindelse med nyt logistikcenter kostede kunder og omsætning for Nemlig.com, som ikke nåede målet om at sælge dagligvarer for en milliard kroner i 2015.

Artiklen fortsætter under annoncen

Drømmene er store hos stifter og ejer af online-supermarkedet Nemlig.com Stefan Plenge, men han må alligevel sande, at træerne ikke vokser ind i den digitale himmel. For et år siden bedyrede Stefan Plenge, at Nemlig.com ville nå en omsætning på en milliard kroner i 2015, men store problemer med IT-systemet i virksomhedens nye logistikcenter satte en kæp i hjulet for Plenge & Co.

»Det var meget frustrerende, for vi havde virkeligt set frem til at ramme en milliard. Vi var meget tæt på, men vi tabte momentum i andet halvår af 2015 på grund af IT,« siger Stefan Plenge.

27IND20160226-152946-2-1557.jpg

Nemlig.com investerede i 2015 massivt i blandt andet et nyt logistikcenter, men det tog længere tid end ventet at få logistikken på skinner. Virksomhedens IT-system, som simpelt fortalt holder styr på varer, der kommer ind og ud af logistikcenteret, levede ikke op til forventningerne, og det kostede kunder og omsætning.

»Det var så kritisk, at vi på et tidspunkt måtte nedgradere kapaciteten med 40 procent fra den ene dag til den anden, og det gjorde altså ondt,« siger Stefan Plenge og fortsætter:

Kunder skræmt væk

»Ud over at vi havde kæmpeproblemer med at få systemet til at virke, skræmte vi kunder væk. Hvis ikke kapaciteten er der, går kunderne tilbage til fysiske butikker. Det var på alle mulige måder frustrerende og frygteligt at udsætte kunderne for,« siger Stefan Plenge.

29BUSNemligcom---Stefan-Ple.jpg

Efter mange, lange arbejdsdage fra både medarbejdere og stifteren selv blev IT-problemerne langt om længe løst, men det tog fem måneder, før driften igen kørte tilfredsstillende hos Nemlig.com. Og selv om 2015 var et år, hvor Stefan Plenge og Nemlig.com nåede en milepæl med etableringen af et 36.000 kvadratmeter stort logistikcenter, var IT-udfordringerne alvorlige bump på vejen, i hvert fald på den korte bane.

»2015 går ikke over i historien som et år, hvor tingene var en dans på roser. Men det har været vanvittig lærerigt, og det er vigtigt, at problemerne ikke overskygger det hele,« siger Stefan Plenge.

Optimist

I 2014 købte Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen sig ind i Nemlig.com. Han ejer 49 procent af online-supermarkedet, resten er ejet af Stefan Plenge selv. De to har sat sig for at investere massivt i en langsigtet strategi, som ikke nødvendigvis skal give overskud på den korte bane.

Stefano

Nemlig.com er da også fortsat en underskudsforretning. Resultatet for 2015 blev et minus på 93 millioner kroner. Men Stefan Plenge er optimistisk, hvad angår 2016, og han forventer, at omsætningen vokser med 50 procent. I januar havde Nemlig.com 100.000 ordrer, og på trods af ferie og færre dage ligger februar på samme antal ordrer.

»Med den vækst, vi har haft de seneste tre måneder, har vi i dag en betydelig volumen,« siger Stefan Plenge, som håber at slippe for lige så store udfordringer i 2016, som 2015 bød på.

»Det ligger ikke lige for, at der sker noget lige så vanvittigt i år,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere