Del : SMS
Berlingske Business

Island tjener styrtende på turisme

18BUSlagoon-lidt-hoejere.jpg
De varme kilder i »Den blå lagune« i nærheden af hovedstaden Reykjavik er en af de mest besøgte turistattraktioner på Island. Foto: Leon Neal/AFP

Island har i de seneste år oplevet et utroligt turisteventyr. Turistindustrien er nu landets største indtægtskilde, og i år ventes en mio. udenlandske turister til øen. Men turisterne slider på naturen, og OECD anbefaler Island at udarbejde en plan for bæredygtig turisme.

Artiklen fortsætter under annoncen

På vulkanøen Island tjener de penge på turisme som aldrig før. Hvad de færreste danskere sikkert er klar over, er Islands indtægter fra turistindustrien i øjeblikket større end indtægterne fra fiskeriet. Turismen er blevet den største drivkraft i Islands økonomisk vækst. Samtidig kæmper landet fortsat med at betale af på en gigantiske gæld.

Den lille nordatlantiske stat med kun 324.000 indbyggere har over de seneste år oplevet et boom i antallet af turister og venter i år omkring en million udenlandske besøgende. Det er en tredobling siden 2000.

Efter et totalt økonomisk kollaps og flere bankkrak i 2008 er Island igen ved at komme oven på med vækstrater, de færreste europæiske lande kan hamle op med. Island er atter blevet et af verdens rigeste lande målt på indkomst pr. indbygger. I 2012 var tallet 38.348 dollar eller 220.474 kr.

Island er både et billigt rejseland og billig at komme til. Årsagen er bl.a., at den islandske krone siden 2006 er faldet stort i kurs. For tiden får du 2.080 islandske kr. for 100 danske kr.

Ifølge den økonomiske samarbejdsorganisation OECD høster Island de største økonomiske fordele gennem indtjening fra turistindustrien og vedvarende energi. Store vandkraftværker, der bruger smeltevand fra gletschere, og geotermiske værker, leverer el til tre energislugende udenlandsk ejede aluminiumssmelteværker.

a

Blandt Islands største turistattraktioner er det store og spektakulære vandfald Gullfoss, nationalparken Tingvalla, hovedstaden Reykjavik og Europas største gletscher, Vatnajøkull. Sidste år steg antallet af udenlandske besøgende med 20 procent til 807.000 i forhold til året før. Næsten alle kommer ind i landet via Keflaviks internationale lufthavn, der er et vigtigt bindeled mellem USA og Europa. Det islandske luftfartsselskab, Icelandair, bruger Keflavik-lufthavnen som mellemstation for rejsende fra mange forskellige lufthavne i USA og Europa. Produktet er populært hos bl.a. mange danske turister, der skal besøge USA.

Når alt kommer til alt, får Island dog flest turister fra USA og Storbritannien. Turistindustriens andel af Islands bruttonationalprodukt er steget fra ti procent i 2009 til 15,4 procent i 2013, oplyser Islands Turistråd. Og turisme tegnede sig sidste år for mere end en fjerdedel af landets samlede valutaindtjening. Dermed udgør indtjeningen fra turisme mere end indtjeningen fra fiskeriet og aluminiumsindustrien.

TrueNorthGems

Grønland kan bruge Islands erfaringer med at satse målrettet på at udvikle turismen, mener direktør Jóannes Niclassen fra entreprenørselskabet MT Højgaard. Han er direktør for selskabets forretninger i Grønland og på Færøerne, hvor MT Højgaard gennem en årrække har stået for en række byggeri- og anlægsopgaver samt opgaver for selskaber inden for mineralefterforskning, der har planer om miner.

»En større og større middelklasse i verden får stadig mere tid til ferie og bedre råd til at rejse. Set udefra er Grønland mindst lige så storslået og eksotisk som Island, hvor turisterhvervet nu er bærende for økonomien på linje med fiskeriet. Turismen i Grønland er stadig i sin spæde vækst, og man behøver blot at se til Island for at forstå, hvilket potentiale, der ligger her,« siger Jóannes Niclassen.

Direktøren mener, at barriererne for at få vækst i den grønlandske turisme er de meget høje priser på flybilletter og for dårlige og for få lufthavns- og overnatningsfaciliteter, altså hotelværelser.

»Der er ufatteligt mange turister, der gerne vil til Grønland for at få intense oplevelser, især i Ilulissat-området. Desværre koster en almindelig returbillet til fra Kastrup til Ilulissat via Kangerlussuaq 10-12.000 kr., mens du kan flyve til Island for cirka 2.000 kr. Det er nødvendigt med billigere flyrejser til Grønland og en ny lufthavn i Ilulissat, hvis Grønland vil have gang i turismen« siger han.

Med fortsat vækst i antallet af turister – altså turistindustrien og den grønne elproduktion og dermed produktionen af aluminium – kræver, at Island forstår at balancere væksten i de to bærende industrier med bevarelse af naturværdierne. Landets energiforbrug er mere end femdoblet siden 2000 primært på grund af aluminiumsindustriens umættelige behov for el.

OECD advarer i en dugfrisk rapport »En- vironmental Performance Review of Iceland« om, at de mange turister og den enorme produktion af el på vandkraftværker og geotermiske værker lægger et hårdt pres på Islands sårbare økosystemer, natur og en infrastruktur, herunder veje og hoteller, der er beregnet til en lille befolkning. OECD anbefaler, at Island udarbejder en aktionsplan for bæredygtig turisme, men også finder metoder til, hvordan turisterne kan bidrage til finansieringen af bevarelse af den unikke natur.

Ólöf Ýrr Atladóttir, direktør for Islands turistråd siger til webmagasinet Iceland Review Online, hvis målgruppe er de udenlandske turister, at selv om turistindustrien lig nu er det største aktiv i Islands økonomiske vækst, kan væksten i antallet af turister ikke fortsætte med samme fart som i de seneste år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere