Del : SMS
Berlingske Business

Irma satser på discountvarer online

01BUSIrma.jpg
Irmas netbutik irma.dk har udvidet sit sortiment online med 100 discountprodukter fra Fakta. Arkivfoto: Brian Bergmann

Irma.dk har måttet udvide sit sortiment med discountprodukter for at få kunder i e-butikken. Lave priser er nødvendige for at kapre kunder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Friske varer, kvalitet og bekvemmelighed er ikke nok. Der skal også være produkter til discountpriser, hvis man for alvor skal lokke dagligvarekunder i e-butikken.

Med den erkendelse har nemlig.com indledt en offensiv på det danske marked ved at sælge dagligvarer online til Netto-priser, fortalte Berlingske Business torsdag. Nu lyder det fra landets mest luksuriøse supermarkedskæde Irma, at man har været nødt til at foretage et lignende træk nedad i markedet.

Nemlig.com

Kunderne på internettet går så meget op i prisen på produkterne, at irma.dk har udvidet sit sortiment med over 100 discountprodukter fra Fakta og lagt dem fast ind i Irmas sortiment på nettet. Der er tale om produktserien X-tra, der er en klassisk discountserie med alt fra dåsemajs til 4,95 kroner til en hårspray til 11,25 kroner og et kilo frosne pomfritter til 11,95 kroner.

For at udstråle eksklusivitet vil Irma ikke have discountserien med det udprægede discountlook på hylderne i sine fysiske butikker. Men der er ikke plads til den slags fine fornemmelser, hvis man vil have kunder i e-butikken.

»På irma.dk satser vi på friskhed og unikke varer, for det efterspørger Irma-kunderne. Men vi har også fundet ud af, at det er en god idé at have nogle billige produkter, for det vil en del kunder gerne have, når de sætter sig og bestiller varer. Vi har derfor foruden Irmas billige serie »Irma Hverdag« introduceret den billige serie »X-tra«, der også er en del af Coop-koncernens sortiment,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der har ansvaret for alle Coops aktiviteter på internettet.

Vigtigt supplement

Discountserien X-tra var i første omgang en del af et eksperiment, men i dag er serien en fast del af sortimentet.

»Jeg vil gerne understrege, at Irma ikke vil forsøge at blive discountbutik på nettet. Men det er et vigtigt supplement for irma.dk at have de billige produkter fra X-tra i sortimentet,« siger han.

pix-Netto

De seneste tredive år er danskerne blevet mere og mere prisfølsomme, når det kommer til dagligvareindkøb. Discount er i dag så udbredt, at det er discountpriserne på daglivareprodukter, der er blevet sammenligningsgrundlaget for mange kunder, når de skal vurdere, om et køb er godt eller dårligt. Det betyder, at de går en stor bue uden om dagligvarebutikkerne på nettet, hvis de ikke kan få nogle af de mest basale fødevarer til relativt lave priser. Den udvikling står i kontrast til vurderinger fra eksperter i detailhandelen, der igen og igen har sagt, at det er bekvemmelighed, der er det afgørende konkurrenceparameter blandt e-butikkerne.

Det kan gå hurtigt

De nethandlendes prisfokusering og det nye initiativ fra nemlig.com kan få daglivarekæmpen Coop til at åbne yderligere for salget af lavprisprodukter online. I dag sælger Coop kun dagligvarer via irma.dk, men Fakta eller en anden af Coops kæder kan være på vej med en ny e-butik med flere produkter til lave priser.

»Jeg vil ikke udelukke noget som helst. Hvis vi beslutter os for at gøre det, kan vi gøre det rigtig hurtigt. Vi har et setup, der er klar til at kunne håndtere det,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Nemlig.com

»Men dét at få det økonomisk til at hænge sammen med en discountmodel på nettet, tror jeg, er en stor udfordring i dag. Medmindre man har mange penge med,« siger han og fortæller, at markedet har udviklet sig langsommere end først antaget, men i år er væksten accelereret.

Coop og Dansk Supermarked vil senest inden for det næste år lancere en større satsning på dagligvaresalg online, lyder vurderingen fra Annette Falberg, direktør for FDIH – Foreningen for Dansk Internet Handel.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere