Del : SMS
Berlingske Business

Irma forsvarer sin grønne position mod opkomlinge

18BUSjesper-uggerhoej-irma.jpg
Irmas direktør, Jesper Uggerhøj, lægger vægt på, at medarbejderne skal sikres bedre kvalifikationer til at rådgive om madvarer. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Engang var discount altoverskyggende inden for dagligvarehandel, men i dag taler alle fra Lidl til Meny om bæredygtighed og økologi. Det har fået landets eneste high end-kæde til at investere millioner for at fastholde sin stilling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Økologi, kvalitetskød og bæredygtighed er blevet allemandseje i dansk dagligvarehandel. Det har fået high end-kæden Irma til at sætte et trecifret millionbeløb af til modernisering af kædens butikker i et forsøg på at skærpe Irmas profil som førende inden for kvalitetsdagligvarer.

»Det er dyder, vi har siddet mere alene på, end vi gør i dag, så vi skal selvfølgelig steppe op og blive endnu bedre til de ting,« siger Irmas kædedirektør, Jesper Uggerhøj, og tilføjer:

»Hvis vi skal beholde den position, vi har på kvalitetsdimensionen, skal vores butikker også gå forrest på indretningen.«

irma

Indtil videre er tre af kædens cirka 80 butikker omdannet til Irmas såkaldte 3.0-koncept, hvor der bliver gjort mere plads til særligt frugt og grønt, kød og vin. På næste søndag åbner den fjerde nye butik i Rungsted nord for København, og ved udgangen af 2017 har alle Irmas butikker ifølge Jesper Uggerhøj været igennem en transformation til det nye koncept.

Kulinarisk kørekort

Konceptet til de nye butikker er udarbejdet i samarbejde med det engelske firma Cada, og blandt andre amerikanske Whole Foods Market har været inspirationskilde.

»Vi har fokuseret på, at det skal være enkelt at købe ind, der skal være mere fokus på varen, og det skal være mere overskue­ligt,« siger Jesper Uggerhøj.

Irma er en del af Coop, som med administrerende direktør Peter Høgsted i spidsen for cirka et år siden lancerede det såkaldte »madmanifest«. Det går ud på at skabe en større forståelse for sundhed hos de danske forbrugere – og sælge flere sunde fødevarer. I tråd med den strategi er Irma gået i gang med at uddanne personalet.

»Vi vil godt skrue op for kunderådgivning, så vores medarbejdere i højere grad kan rådgive kunderne om valg af varer og brug af varer,« siger Jesper Uggerhøj, som indtil videre har haft 70 medarbejdere igennem det interne kursus med navnet »kulinarisk kørekort«.

»Detailhandlen har meget få faglærte medarbejdere, men vi prøver at skole vores og give dem uddannelse i mad, og det skulle gerne medføre, at kunderne er mere trygge ved at spørge en medarbejder, hvad man for eksempel kan bruge ramsløg til,« siger Jesper Uggerhøj.

Pix-Irma

Ifølge ekspert i detailhandel og forbrugertendenser Flemming Birch har Irma ikke noget valg. De er nødt til at lægge alle kræfter i at bevare kædens position.

»Det er de pisket til, for det er deres eksistensberettigelse. Jeg skal som kunde have tillid til, at deres kvalitet stadig er den højeste eller i hvert fald på niveau med konkurrenternes,« siger Flemming Birch.

Selv om for eksempel den nye Meny-kæde også har valgt at satse på høj kvalitet på fødevarer, er der ingen reelle konkurrenter for Irma, mener Flemming Birch.

»Men enhver kæde kan jo falde af på den, og der står nogle konkurrenter, som rigtig gerne vil noget med kvalitet, noget med lokalt og noget med faglig service. Hvis Irma falder af på den, er der nogle, der er klar til at overtage pladsen,« siger han.

Irma omsatte i 2014 for 2,4 milliarder kroner, hvilket er en stigning på cirka 50 millioner kroner fra året før.

Uden at ville offentliggøre indtjeningen tjente Irma ifølge Jesper Uggerhøj også flere penge i 2014.

hoved

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere