Del : SMS
Berlingske Business

Irma får en lillesøster

21BUSIrma-Allan.jpg
Salgschef Allan Kristoffersen har udtænkt det overordnede koncept for Lille Irma som studerende på CBS og har taget kunderne med på råd. Foto: Linda Kastrup

Danmarks ældste dagligvarekæde, Irma, er klar med et nyt koncept i form af Lille Irma. Kunderne bliver taget med på råd, når Lille Irma inden for de næste to år åbner omkring 20 nye butikker i København og omegn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne har allerede omkring 3.000 dagligvarebutikker at vælge imellem, men nu melder en ny butik sig på banen i form af Lille Irma.

Som navnet antyder, er det en miniudgave af Irma, hvor kunderne kan købe dagligvarer til et par dage ad gangen, og Irma planlægger at åbne 20 Lille Irma-butikker i og omkring København over de næste to år. Den første butik slår dørene op på Østerbrogade i København i morgen, lørdag.

28BUSHoegsted-2.jpg

Ifølge kædedirektør i Irma, Jesper Uggerhøj, er det nye Irma-koncept en del af den treårige strategi om at redefinere Irma som Danmarks førende dagligvarebutik inden for kvalitetsfødevarer. Der er afsat et trecifret millionbeløb til at skærpe Irmas profil, men hidtil har der været fokus på de store Irma-butikker, blandt andet med åbning af en stor flagskibsbutik i Axelborg-bygningen i København.

q

»Men Irma har også historisk haft små butikker, og dem har vi ønsket at give et løft, både på sortiment og indretning. Der er stadig mange – specielt i København – der handler lokalt, og de skal have en lille, lokal madbutik, som har kvalitetsvarer og et fuldt sortiment, så man kan handle til i dag og i morgen,« siger Jesper Uggerhøj.

Irma er en del af Coop, som også ejer Kvickly, Superbrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta. Med Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, i spidsen lancerede koncernen for godt et år siden en strategi i form af et madmanifest, som blandt andet har som mål at forbedre danskernes sundhed med flere økologiske og lokale varer på hylderne i Coops kæder.

høgsted

Med Lille Irma vil hver enkelt butikschef være i tæt dialog med kunderne om, hvilke varer der skal være på hylderne, og hver uge inviteres kunderne til et møde i butikken, hvor de blandt andet kan smage nye varer.

»Specielt når man taler om lokalbutikker er der et højt engagement, fordi kunderne bor lige i nærheden og kommer der ofte. Derfor tænkte vi at gå mere struktureret til værks og spørge om indretning og sortiment. Det gør vi for at være relevante for kunderne,« siger Jesper Uggerhøj.

18BUSjesper-uggerhoej-irma.jpg

Coop har et af de mest omfattende loyalitets­programmer i dansk detailhandel, men for at skabe et lokalt tilhørsforhold kan kunderne nu melde sig ind i deres lokale Irma gennem Coops medlemsprogram. Det betyder, at Irma i højere grad og mere specifikt kan bruge kundedata til at forme koncepter og sortiment.

De 20 nye Lille Irma-butikker bliver en realitet dels ved konvertering af eksisterende Irma City-butikker, dels ved åbning af nye butikker. Irma omsatte i 2014 for 2,4 milliarder kroner, hvilket er en stigning på cirka 50 millioner kroner fra året før, og ifølge Henning Bahr, detailhandelsekspert fra Retail Institute Scandinavia, giver Irmas nye koncept mulighed for endnu mere fremgang for kæden.

»Man bygger noget helt nyt op med et nyt koncept, som ikke bare er et butiksformat, men også er et fællesskab og en dialog med kernekunder. Det lyder ambitiøst, og det lyder, som om de kan få en masse øvrige kunder med i det fællesskab i et urbant miljø,« siger Henning Bahr.

øko

Opgraderingen af Irma og udrulningen af Lille Irma skal være gennemført ved udgangen af 2017.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere