Del : SMS
Berlingske Business

Ingen kontrol med lavere fødevarepriser

pix-lurpak
Arkivfoto. Lurpak er faldet med hele 2,60 kroner, efter den omstridte fedtafgift er blevet afskaffet pr. 1.1.2013. Foto:

Øre for øre er flere fedtholdige varer i de danske supermarkeder sat ned, efter fedtafgiften er afskaffet, men det er op til forbrugerne selv at tjekke, om priserne virkelig falder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Adskillige fedtholdige varer bliver nu sat ned i de danske supermarkeder - krone for krone og øre for øre. Det har dagligvarekoncerner som De Samvirkende Købmænd, Dansk Supermarked og Coop lovet som følge af afskaffelsen af fedtafgiften.

Den omstridte afgift tilføjede for smør hele 2,60 kroner ekstra, da den blev indført for mere end et år siden. Den prisforskel skal nu være fjernet, og det bekræfter Coop, der står bag kæder som SuperBrugsen, Fakta, Irma og Kvickly.

"Det er sket her til morgen, ja. Vi har udskiftet priserne for flere varer i vores kæder som følge af fjernelsen af fedtafgiften, men også efter, at staten har hævet en række afgifter på for eksempel chokolade, øl, vin og is. I alt har vi derfor ændret omkring 2.500 priser i vores butikker, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

BT

Adskillige supermarkeder og købmandskæder har derfor sænket priserne på varer som smør, olie, ost og fløde, der i sin tid blev ramt af fedtafgiften. I Kvickly er priserne på for eksempel Lurpak faldet med hele 2,60 kroner til 18,90, mens Kærgården er sænket med 1,5 kroner fra 15,95 til 14,45 kroner.

Hvorvidt priserne rent faktisk falder øre for øre, svarende til det ekstra, som fedtafgiften i sin tid tilføjede til priserne, er dog op til forbrugerne selv at holde øje med, lyder det fra Forbrugerrådet.

"Vi har ikke rigtigt mulighed for at kontrollere det. Det er ikke nogen lille opgave, og det kræver flere ressourcer, end vi har, men vi håber meget, at konkurrencemyndighederne tjekker det. Der er ingen tvivl om, at det er en myndighedsopgave at se, om butikkerne faktisk lever op til deres meget lovende løfter, så priserne ikke klistrer og først falder om et stykke tid," siger Vagn Jelsøe, afdelingschef hos Forbrugerrådet.

afgifter_Business

Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er der imidlertid ikke nogen planer om at tjekke supermarkederne efter i sømmene.

"Vi tjekker ikke forbrugerpriser som sådan. I udgangspunktet er det virksomhederne selv, der bestemmer priserne, og så er det op til forbrugerne at vælge der, hvor de helst vil handle. Vi følger med i, hvad der sker, men vi har ikke nogle konkrete planer om at tjekke priserne," siger Niels Enemærke, der er kontorchef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hos Coop forventer man, at prisnedsættelserne vil have en positiv effekt, og at forbrugerne vil lægge mærke til forskellen og igen putte Lurpak i indkøbskurven frem for det billigere alternativ.

"I 2012 oplevede vi, at forbrugerne valgte billigere varianter som følge af fedtafgiften, så nu vil man nok i højere grad vende tilbage til mærkevarer. Til gengæld har staten reguleret en lang række andre afgifter op, så den samlede positive effekt på vores salg vil være begrænset," siger Jens Juul Nielsen, informationschef hos dagligvarekoncernen Coop.

Samtidig med, at året skydes i gang med lavere priser på smør, kød og fløde efter afskaffelsen af den omstridte fedtafgift, så hæves altså afgifterne for chokolade, vin, øl, is, kaffe og te.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere