Del : SMS
Berlingske Business

»Illum siger farvel til en stribe helt almindelige danske forbrugere«

05BUSIllum-facade-162934.jpg
Med Illums fokus på high-end-markedet vil der blive længere mellem de almindelige danske kunder, lyder vurderingen fra flere eksperter. Foto: Liselotte Sabroe

Strøget i København er i øjeblikket under forvandling, hvor flere internationale og eksklusive brands spirer op, særligt i Illum. Der er dog næppe danske kunder nok til al luksussen, vurderer detailhandelsekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det er så her, at Illum ligger, hvor der er masse­vis af dyre mærkevarer,« siger en tilfældig forbipasserende herre, der viser en bekendt rundt, mens de passerer det historiske stormagasin på Strøget i København.

Rundt om hjørnet op mod Købmagergade ligger en fransk modeforretning, Saint Laurent, side om side med tre italienske modebutikker, Valentino, Salvatore Ferragamo og Tod’s i Illum. De fine butikker præsenterer et eksklusivt udvalg af dyre kjoler, tasker og sko til kvinder med rigeligt på kontoen.

En stribet håndtaske med guldfarvet kæde pryder det forreste af butiksvinduet i italienske Valentino. Prisen er ikke synlig, men tasken koster 18.000 kroner, fortæller en kvindelig ekspedient, der ligesom mange af de øvrige Illum-ekspedienter må spejde tålmodigt efter kunder på stormagasinets fire etager.

sTRØGET

Dagens begrænsede kundemængde står i kontrast til antallet af kunder i Magasin du Nord, der ligger få hundrede meter derfra. Her summer både tøjbutikker, rulletrapper og spisesteder af liv.

Berlingske har den seneste uge flere gange været i begge stormagasiner for at observere mængden af kunder på de samme tidspunkter, og forskellen er slående. I Magasin er der markant flere kunder.

Illum har begrundet faldet med, at stormagasinet i 2013 tog hul på en omfattende ombygning, hvilket blandt andet har lukket dele af stueetagen og fjerde etage. Ombygningen begyndte, efter at den italienske kæde la Rinascente i 2013 købte stormagasinet for at »løfte det op til det næste niveau«ved at give Illum et mere luksuriøst, internationalt strejf.

Men ifølge flere forretningsdrivende er det ikke kun ombygningen, som har reduceret antallet af kunder. Set med deres øjne trækker de dyre luksusbrands ikke kunder nok ind i stormagasinet.

j

Flere forretningsdrivende i Illum fortæller til Berlingske, at de har mærket en stor nedgang i antallet af kunder og dermed også i deres omsætning, efter at Illum indledte ombygningen af stormagasinet, hvor der samtidig begyndte at komme meget dyre luksusbrands ind som lejere.

»Min omsætning ligger cirka 50 procent lavere, end den gjorde, før ombygningen begyndte, og før de dyre mærker rykkede ind. Der kommer ikke ret mange kunder gennem Illum mere,« siger den forretningsdrivende, som ikke ønsker sit navn frem.

En anden forretningsdrivende fortæller, at vedkommendes omsætning også er halveret, fordi der er få kunder på grund af ombygningen, og fordi dyre brands i vinduerne ud mod Købmagergade ikke lokker kunderne indenfor og videre op i stormagasinet.

»Her i december plejer jeg at have en lang kø af kunder, jeg skal ekspedere. I år er her ingen. Kunderne undrer sig også over, hvorfor Illum stort set ingen juleudsmykning har i år,« siger den forretningsdrivende, som i lighed med sin kollega ikke ønsker at få sit navn frem.«

Topchef i Illum Jeanette Aaen fortæller til Berlingske, at ombygningsperioden »naturligvis har påvirket stormagasinets kundetrafik«. Dog mener hun, at Illum er »tilbage i fuldt flor«, og at de nye, eksklusive brands i den senere tid har øget kundetrafikken.

»Når man åbner en ny Céline-butik, som vi lige har gjort, og som er det absolut hotteste fashion-brand, så kommer hele byens »fashionistaer« løbende. Det rygtes jo lynhurtigt, og alle fashion-magasiner har også nævnt, at vi har åbnet Saint Laurent, Valentino og Céline. Det giver genlyd. Vi har åbnet en 800 kvadratmeter stor skobutik – kender du en kvinde, der ikke tænder på det? Vi er bare superglade for, at alle de internationale butikker er kommet ind,« siger Jeanette Aaen.

detail

Illums nye fremtoning er det klareste bevis på den ændring, som Strøget i øjeblikket er ved at gennemgå fra at være en dansk handelsgade til at blive et fancy shoppingmekka i international klasse med eksklusive varer i butikkerne, hvilket også kan betyde et farvel til den gennemsnitlige danske forbruger.

»Vi ser generelt, at flere Strøg-butikker forsøger at trække i en mere eksklusiv retning. Illum er et eksempel på et sted, som i højere grad oser af eksklusivitet og international standard end for år tilbage. Det dufter af at gå ind i et fantastisk stormagasin i London eller Paris, om end i en meget mindre skala. Det lader til, at deres mål er at komme på højde med et internationalt shopping-magasin, som skal tiltrække flere turister, men samtidig er det sikkert, at Illum siger farvel til en stribe helt almindelige danske forbrugere, fordi varerne i mange butikker simpelthen er blevet for dyre,« siger branding-ekspert og direktør i PS Live Andreas Hansen.

Også den mangeårige detailhandels­ekspert Bruno Christiansen ser i øjeblikket en mere international udvikling på Københavns berømte gågade.

»Traditionelle varer kommer flere steder til kort på grund af luksusmærkernes dominans. Der er ingen tvivl om, at luksusmærkerne er med til at tilføre Københavns centrum et internationalt format på detailhandelssiden, men når jeg kigger på de forskellige, flotte luksusvarer, der kommer til byen, er det relevant at stille spørgsmålet: »Hvordan agerer den danske forbruger på de mærker og de her priser?« Så vidt jeg kan vurdere, er det ikke den almindelige dansker, der primært går ind og køber luksusmærkerne,« siger Bruno Christensen, konsulent i Retail Institute Scandinavia.

magasin

Kigger man på de to stormagasiners regnskabstal fremgår det, at Magasin for andet år i træk har kunnet præsentere et rekordoverskud med en omsætning på samlet 2.764 mio. kroner, hvilket er 205 mio. kroner mere end sidste år. Illums seneste årsregnskab fra 2014 viser derimod en faldende omsætning fra 693 mio. kroner i 2013 til 587 mio. kroner i 2014.

Men ifølge branding-ekspert Andreas Hansen kan man ikke ud fra tallene konkludere, at Illum er inde i en skidt udvikling.

»Realiteten er nok nærmere, at den nuværende udvikling kan blive en fordel for Illum, fordi de lægger lokale til brands, som accepterer, at deres fysiske butikker måske slet ikke løber rundt, men til gengæld fungerer som showrooms for de varer, som forbrugerne ender med at finde online eller andre steder,« siger Andreas Hansen.

Bruno Christensen vurderer, at de eksklusive butikkers succes i fremtiden skal måles på, om de er i stand til at lokke markant flere turister ind i butikkerne.

»Ud fra et dansk perspektiv tror jeg nemlig ikke på, at kundeunderlaget er tilstrækkeligt,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere