Del : SMS
Berlingske Business

IKEA vil udvikle vilde fremtidsmøbler i København

space
Space10's hovedkvarter i Kødbyen i København skal være et frit og åbent rum for ny innovation.

IKEA har valgt København som epicenter for deres nye såkaldte innovations laboratorium, som skal være en kreativ legeplads for idéer til fremtidens IKEA-møbler.

Artiklen fortsætter under annoncen

En bordplade der kan forvandle varmen fra din kaffekande til strøm, og en bruser som minder dig om, når du har været i bad for længe.

Det er et par af de bud på fremtidens møbler, som er udviklet i Space10 – IKEA’s nye innovation laboratorium i København.

Laboratoriet er IKEA’s første af slagsen og tanken bag er, at skal være en legeplads for nye idéer og designs, som på sigt kan blive til egentlige IKEA-møbler ude i stuerne. Hvis morgendagens IKEA skal sikres, skal møbelkoncernen nemlig være mere innovativ mener IKEA’s concept innovation manager, Göran Nilsson.

»Projektet giver os mulighed for at undersøge selv de vildeste nye idéer og finde ud af om de har potentiale til at blive en del af vores sortiment. Vores ambition er, at vi skal være tættere på folk og hjælpe med at forbedre og understøtte deres hverdag,« siger han.

tøjdyr - ikea

IKEA har derfor hyret fire kreative hjerner til at stå bag Space10, som får til huse i Københavns kreative hjerte Kødbyen. Space10 stiller sig selv forskellige udfordringer, som folkene bag forsøger at løse med hjælp fra eksterne designere og ingeniører. Den første udfordring handler om, hvordan man tænker sundhed ind i møbler, og hvilke bud, der er kommet ud af det, kan opleves i laboratoriet i Kødbyen, som er åben for alle.

»Der sker et paradigmeskift i forretningsverdenen. Før var virksomheder lukkede om sig selv, men nu er det vigtigt at åbne op og forstå verden omkring os. Derfor har vi sat Carla Cammilla Hjort fra Artrebels i spidsen. Hun har evnerne til at få interessante mennesker med spændende idéer til at finde hinanden,« siger Göran Nilsson.

pix-ikea
LÆS MERE : IKEA kører dig hjem

Som stifter og direktør for Artrebels og Københavnerfestivalen Trailerpark er Carla Cammilla Hjort vant til at få det kunstneriske miljø til at spille sammen med det kommercielle.  Hun var derfor ikke i tvivl, da hun fik tilbuddet om at blive adm. direktør for Space10.

»Vi har forsøgt at skabe de mest optimale rammer for et visionært og modigt miljø, hvor vi kan opfinde og teste vores idéer. Space10 skal også være et sted, hvor IKEA-medarbejderne kan komme og blive inspireret, få nye perspektiver og opdage talenter og idéer, som de måske vil investere i,« siger hun.

Ikea i Gentofte december 2004

At det lige præcis er Kødbyen i København, som bliver epicenter for fremtidens IKEA-møbler er ikke tilfældigt, fortæller Göran Nilsson.

»København er en interessant og pulserende by. Vi vil gerne bidrage til og drage erfaring af den udvikling og stemning, som er i Kødbyen. Vi vil gerne skabe et mødested for folk, som vil skabe og udforske deres idéer. Vi vil som virksomhed udfordres af idéer.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere