Del : SMS
Berlingske Business

Ikea tæt på bedste danske år nogensinde

Pix-ikea
Overskrift
Dennis Balslev, administrerende direktør i Ikea Danmark, er i gang med at nå den største omsætning nogensinde. Foto:
 
 
 

Det svenske møbelhus Ikea vokser i Danmark og fordobler væksten i omsætningen på det danske marked. Det er primært varer til sove- og badeværelset, som har trukket salget op.

Artiklen fortsætter under annoncen

Billige møbler og ting til hjemmet i skandinavisk design har åbenbart ingen grænse for vækst. I hvert fald ser er Ikea Danmark på vej mod sit bedste år nogensinde samtidig med, at Ikea også vokser globalt.

Ikea Danmarks årsregnskab offentliggøres først i slutningen af året, men i forbindelse med offentliggørelse af årsregnskab for Ikea Group, afslører administrerende direktør i Ikea Danmark, Dennis Balslev, at 2015 tegner til at blive væsentligt bedre end forventet for det danske ben af den svenske møbelgigant.

»Vi har endnu ikke lukket regnskabsbøgerne helt, men vi kan dog allerede nu konstatere, at det forgangne år også for Ikea Danmark har udviklet sig meget positivt. Som det ser ud nu, lander vi på en vækst i omsætningen, der er næsten dobbelt så høj, som vi forventede,« siger Denns Balslev.


IKEA Taastrup

Det betyder, at omsætningsvæksten bevæger sig op på otte procent, hvilket øger Ikea Danmarks omsætning til godt 3,5 milliarder kroner.

»Det kan meget vel ende med at blive Ikea Danmarks bedste år nogensinde,« konstaterer Dennis Balslev.

Ikea Groups totale omsætning i 2015 landede på ikke mindre end 31,9 milliarder euro, svarende til 238 milliarder kroner. Ikeas erklærede mål er at ramme en omsætning på 50 millarder euro, svarende til 373 millarder kroner om fem år.

Det er første gang, at Ikea imødekommer det mål, der blev sat i 2013, om at vokse med 10 procent om året, dels gennem eksisterende butikker, dels gennem nye butikker. De seneste to år har omsætningsvæksten ligget på omkring tre procent.

pix-ikea
LÆS MERE : IKEA kører dig hjem


Kina er Ikeas hurtigstvoksende marked efterfulgt af Rusland, men både Tyskland og Nordamerika har trukket i en positiv retning i Ikeas regnskab. I Danmark er væksten ifølge Dennis Balslev primært båret af et fokus på varer til brug først på dagen.

»Vi lancerede mange attraktive nyheder til sove- og badeværelset, som kunderne tog rigtig godt imod, og som vores engagerede medarbejdere har været fantastiske til at sælge og rådgive om,« siger Dennis Balslev og tilføjer, at også vejret har haft indflydelse på de høje salgstal.

»Med en kølig og regnvåd sommer har vi haft mange flere besøgende og øget aktivitet i vores fem varehuse end normalt, og vores omsætning i juli ligger markant over sidste år,« siger han.

I løbet af regnskabsåret, som går frem til slutningen af august, har Ikea globalt åbnet 13 store butikker og tre mindre i storbyer. I Danmark har møbelhuset annonceret, at der åbner en af de mindre »by-forretninger« i København.

dronningmargrethe75

Trods forventning om at slå salgsrekord, er Dennis Balslev positiv hvad angår det kommende år. Her forventer han, at Ikea Danmark fortsætter de positive takter.

»Vi har i år fokus på livet i og omkring køkkenet og på mad, som på mange måder fylder enormt meget hos danskerne i disse år. Her byder vi ind med et hav af nye løsninger til at samles omkring mad og madlavning i hverdagen, og det tegner allerede nu meget lovende,« siger Dennis Balslev.

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere