Del : SMS

Ikea sælger svensk discount for 208 milliarder kroner

Ikea 12235
Vild jubel, da Ikea Ikea sit varehus i Aalborg City Syd. Ved åbningen stod de 275 ansatte og klappede af kunderne der væltede ind af svingdøren. I dag melder selskabet ud, at det på verdensplan solgte for 208 milliarder kroner i finansåret 2013. Foto:

Flere end 690 millioner mennesker besøgte sidste år den svenske varehuskæmpes 303 butikker over hele kloden.

Artiklen fortsætter under annoncen
Pax, Gurli, Benno eller måske en Expedit?

Ikea er fast inventar i dagligstuer og soveværelser over hele kloden, og selskabet vokser fortsat. Hele 208 mia. kroner (27,9 mia. euro) omsatte den blågule gigant således for i finansåret 2013 ifølge en salgsopgørelse, som lige er offentliggjort. Det svarer til en salgsvækst på 3,1 procent i forhold til 2012.

Selskabet forklarer i en kort pressemeddelelse, at man har oplevet stærkest vækst i Rusland og Kina samt en betydelig fremgang i Nordamerika.

»Mens Sydeuropa fortsatte med at være mærket af den nuværende økonomiske situation, så voksede Ikea Gruppen på næsten alle andre markeder,« skriver selskabet.

Ikeas finansår strækker sig fra 1. september 2012 til 31. august 2013, mens gruppens årsrapport udgives i januar. Derfor begrænser de nye oplysninger fra selskabet sig til salgstal på nuværende tidspunkt.

Det svenske selskab, som er verdens største inden for møbelsalg, har tidligere meldt ud, at man vil fordoble sine salg til 50 mia. euro i 2020.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere