Del : SMS
Berlingske Business

IKEA-milliardær fortryder brug af skattely

IKEA-stifteren, Ingvar Kamprad
5. pladsen: IKEA-stifteren Ingvar Kamprad er god for knap 239 mia. kroner. Foto:

Mange års kritik af udbredt brug af skattely gør indtryk på IKEA-stifteren Ingvar Kamprad.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den svenske møbelgigant IKEA har i årevis gemt milliarder af kroner væk i et sindrigt net af selskabskonstruktioner, hvor omdrejningspunktet har været skattelyet Liechtenstein, hvor alt foregår skjult for offentlighedens nysgerrige øjne. Men nu fortryder IKEAs 85-årige stifter Ingvar Kamprad, at han har kanaliseret et trecifret milliardbeløb til skatteparadiset i alperne.

"Det er min egen skyld, for jeg gjorde en bommert," erkender Ingvar Kamprad i et sjældent interview. Kamprad har ellers besluttet ikke længere at give interview, men i forbindelse med et besøg i et nyt IKEA-varehus i Älmhult har han ladet sig interviewe af den lokale Smålandsposten.

En stor del af den massive milliardstrøm fra IKEA kanaliseres over i fonden Interogo, der ejer varemærket IKEA og hele konceptet, og Interogo er dermed en grundsten i den indviklede IKEA-konstruktion. Kamprad, der selv har boet i Schweiz i mange år, har i årtier været heftigt kritiseret i hjemlandet Sverige for udstrakt brug af skattely, og den kritik begynder nu åbenbart at bide.

ikea-tasker

Ingvar Kamprad fortæller til Smålandsposten, at det var selskabets daværende jurist Hans Skalin, der strikkede det komplicerede netværk af fonde og selskaber sammen.

"Hans Skalin kom til mig og sagde, at vi havde brug for en oprydder i klassen. Da vi begynde at sprede os og få franchisetagere var det svært at holde dem sammen, de ville gå i forskellige retninger. Da grundlagde vi Interogo," fortæller Kamprad. Skalin foreslog senere at placere fonden i Liechtenstein, og det gik Kamprad med til. Nu erkender han, at det var en bommert, men erkendelsen rækker dog ikke så langt, at han i samme ombæring forholder sig til et farvel til beskyttelsen mod alt og alle i Liechtenstein.

I interviewet er Ingvar Kamprad tydeligt stolt over, at IKEA aldrig har haft brug for at blive børsnoteret for at skaffe kapital til den globale ekspansion. Alt er betalt med egne penge.

pix - Ingvar KAMPRAD IKEA - biz

"Jeg ser i den noget obskure avis Veckans Affärer (indflydelserig svensk erhvervsavis, red.), at vi var overkapitaliserede. Hvad fanden er overkapitaliseret," fnyser den stenrige IKEA-stifter. "Vi skal kunne modstå også en hård modvind."

Trods sine 85-år er Ingvar Kamprad stadig aktiv i IKEA.

"Det er underligt, men det absolut bedste jeg ved er stadig at stå op om morgenen og begynde at arbejde," siger Ingvar Kamprad, der dog ikke lyder til at savne posten som koncernchef.

SWEDEN KAMPRAD IKEA - biz

"Det er et helvedes job. Jeg havde mange, mange år med 225 nætter væk fra min egen seng. Det føltes af og til lidt akavet," siger Kamprad, der stadig betragtes som Mr. IKEA.

"Ja, det er vel sådan. Det skyldes vel nok en hvis sendrægtighed hos næste generation," mener Kamprad, der dog glæder sig over, at næste generation er på vej.

"Jeg synes, de er ved at lære det, drengene. Der mangler vel lidt endnu, men jeg har som sagt 15 års garanti tilbage på det her apparat, så jeg er slet ikke urolig," siger Kamprad med en henvisning til pacemakeren, der holder det 85-årige hjerte i rette takt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere