Del : SMS
Berlingske Business

IKEA buldrer videre

05BUSIkea-Aalborg.jpg
IKEA Danmark fik med Dennis Balslevs tiltrædelse den 1. maj i år ny topchef, og det er en tilfreds administrerende direktør, som fremlægger sit første årsregnskab for møbelkæden. Foto: Henning Bagger

Med en omsætningsvækst på 3,7 procent har IKEA Danmarks nye administrerende direktør, Dennis Balslev, fået en fin debut med sit første årsregnskab for møbelkæden.

Artiklen fortsætter under annoncen

I en alt andet end gunstig detailbranche, kører IKEA i Danmark fremad i fin stil med en omsætningsvækst på 3,7 procent.

Det netop offentliggjorte regnskab fra IKEA Danmark viser, at den svenske møbelkoncerns danske ben har en omsætning på 3,3 milliarder kroner i regnskabsåret 2012/2013 mod 3,2 milliarder kroner året før. Omsætningen er således vokset de seneste fem år fra et niveau på 2,5 milliarder kroner i 2009.

FRANCE-ECONOMY-FURNITURE-IKEA

IKEA Danmark fik med Dennis Balslevs tiltrædelse den 1. maj i år ny topchef, og det er en tilfreds administrerende direktør, som fremlægger sit første årsregnskab for møbelkæden.

»Det er et hårdt marked. Det er ikke så sjovt at være møbelhandler, som det har været. Derfor er vi også glade for, at vi har klaret os forholdsvis godt. Men vi har begrænset optimisme, når vi ser på, hvad det er for et marked, vi går i møde,« siger Dennis Balslev.

Med vækst på omsætningen bidrager den nye direktør til IKEAs globale vækstplan frem mod 2020, hvor der blandt andet er lagt op til vækst gennem 20 nye varehuse på verdensplan hvert år og samlede investeringer for 100 milliarder svenske kroner. Den storstilede plan skal sikre IKEA en omsætning på godt 400 milliarder svenske kroner i 2020.

05BUS20131202-192646-4.jpg

I Danmark har IKEA i dag fem varehuse plus en e-butik. Over de seneste fem år er der investeret to milliarder kroner i nye varehuse i Odense og Aalborg og omfattende ombygninger af de eksisterende varehuse, blandt andet i Gentofte og Taastrup. Ikke mindst er det gamle IKEA i Aarhus ved at blive erstattet af et nyt, og Dennis Balslev har høje forventninger til det 31.500 kvadratmeter store varehus, som er planlagt til at stå klar til juni næste år.

»Vi mener, at Aarhus kan vækste fem til seks procent per år uden problemer de næste fem år, så der ligger en reel vækstøgning i Aarhus,« siger direktøren, som i det nye regnskabsår forventer en øget vækst på yderligere fire procent.

Ikea 12235

Men Dennis Balslev kommer ikke uden om udfordringer. Udover en fortsat sløvhed i forbrugernes købekraft er møbelmarkedet presset af hård konkurrence.

Tidligere på året satte Lars Larsen og Jysk en redningsplan i søen for Ilva og Idémøbler, og den jyske købmand har indtil videre lagt 215 millioner kroner i møbelkæderne sammen med kapitalfonden Axcel. Hvordan Lars Larsen konkret vil sætte ind på markedet er endnu uvist, men Dennis Balslev holder godt øje med konkurrenten. »Vi har stor respekt for Jysk og Lars Larsen og det, han har præsteret. Vi er meget opmærksomme på, hvad de gør, men vi forholder os roligt. Det er en stor konkurrent til alle på markedet, og vi tror ikke umiddelbart, at de bliver en endnu større konkurrent, end de er i dag,« siger Dennis Balslev.

Selv om IKEA i den nærmeste fremtid fokuserer på at vokse indefra, lægger Dennis Balslev ikke skjul på, at et varehus mere på Sjælland står på ønskelisten.

»Vi holder lidt lav profil, fordi vi har fokuseret på Aarhus. Men vi kigger rundt omkring,« siger direktøren og tilføjer, at der er begrænset attraktive lokationer at slå sig ned på for IKEA. Derfor kan udsigterne til nye varehuse være lange.

Ifølge Euromoney sidder IKEA i dag på 22 procent af møbelmarkedet i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere