Del : SMS
Berlingske Business

IKEA åbner kæmpe varehus ved Fisketorvet

16BUSSlide-1.jpg
Det kommende IKEA ved Fisketorvet, som arkitekterne forestiller sig, det vil se ud. Foto: IKEA.

IKEA har planer om at åbne landets næststørste IKEA-butik ved Dybbølsbro i hjertet af København. Se billedserie fra området.

Artiklen fortsætter under annoncen

Københavnerne kan se frem til at få adgang til Billy-reoler og Lack-borde fra IKEA uden at starte bilen eller tage bussen ud af byen.

I 2018 slår den blå-gule møbelgigant nemlig dørene op til krukker og köttbullar i et nyt varehus på Vesterbro i København. IKEA-butikken bliver nabo til indkøbscentret Fisketorvet og Tivoli Congress Center. Den bliver kædens sjette butik i Danmark og vil ved åbningen være den næststørste, kun overgået af IKEA i Taastrup.

IKEA1

Det nye varehus skal især tiltrække kunder uden bil, der finder det besværligt at komme frem til IKEAs andre butikker i københavnsområdet. Det fortæller adm. direktør i IKEA Danmark, Dennis Balslev.

»Der har længe manglet et stort IKEA-varehus i centrum af København. Mange af vores københavnske kunder fortæller os, at der er meget langt til varehusene i Gentofte og Taastrup med offentlig transport. Især hvis man har nogle større ting, som man skal have ind i en bus eller et par tog,« siger han.

Dennis Balslev fortæller, at IKEA Danmark længe har ønsket at bygge en ny butik i København, da man ikke har haft tilstrækkelig godt fat i byens mange potentielle kunder.

»Når kunderne ikke kan komme til os, så vælger man andre løsninger. Eller man venter måske på en kørelejlighed, og så bliver det ikke til så mange besøg,« siger han.

Vi vil tilbyde kunderne cykeltrailere eller ladcykler, så de selv kan fragte større varer hjem. Vi vil tænke ud af boksen for at finde københavnermåden.

Dennis Balslev, direktør, Ikea Danmark
DEL CITAT

IKEA køber grunden af DSB Ejendomme, som ikke længere bruger den. Handlen mangler blot at blive godkendt af begge parters bestyrelser. I øjeblikket står grunden tom, men IKEA må vente indtil 2016, før de kan begynde at opføre den nye butik. Først skal Københavns Kommune endeligt godkende planerne.

Når det nye varehus står færdigt i slutningen af 2018, forventer IKEA Danmark, at det vil skabe op mod 500 nye arbejdspladser. Det nye varehus får hovedindgang fra Dybbølsbro, hvorfra det ifølge Dennis Balslev vil være let at komme til som fodgænger eller cyklist. Og hvis man er bekymret for, hvordan man skal få sin nyindkøbte reol med hjem, mener IKEA at have løsningen på det problem.

»Vi vil tilbyde kunderne cykeltrailere eller ladcykler, så de selv kan fragte større varer hjem. Vi vil tænke ud af boksen for at finde københavnermåden,« siger han og tilføjer, at møbelkæden dog også vil tilbyde hjemtransport af møbler »til en billig penge.«

Köttbullar

Udover at imødekomme kundernes ønske om et centralt placeret varehus, håber IKEA, at den nye butik samtidig vil afhjælpe den store belastning, der lige nu opleves hos især IKEA i Gentofte. Den er landets mindste IKEA-butik, men har det højeste besøgstal.

»Vi kan simpelthen ikke give vores kunder i Gentofte den oplevelse, som vi gerne vil, når vi har så mange besøgende. Der er for få parkeringspladser, og det er for småt,« siger Dennis Balslev. Det kan sagtens vise sig at være en god idé at placere en IKEA i centrum af København. Det mener Per Nyborg, som er direktør i Institut for Centerplanlægning.

»Det er en alternativ placering, men ikke uprøvet, og derfor er det bestemt muligt og en god ide. IKEA har ændret karakter gennem årene, og kunderne vil gerne komme oftere. Det kan man imødekomme med den her placering,« siger Per Nyborg, direktør i Institut for Centerplanlægning.

IKEA ved Dybbølsbro bliver det kun andet af kædens såkaldte »city-varehuse« i verden. Det første blev opført i centrum af Hamburg i 2014. Her har man oplevet, at mange besøgende lægger vejen forbi uden at købe ret meget ud over kødboller, har den tyske filialchef sagt i et interview med Handelsblatt.

Hos IKEA er man klar over, at man med den nye placering kommer til at tiltrække en anden type kunder end dem, der i bil besøger varehusene uden for byerne. Københavnerkunderne vil i stigende grad bruge varehuset til kaffe-dates og servietindkøb, forudser Dennis Balslev.

»Det bliver en anden måde at bruge IKEA på, end vi er vant til. Kunderne vil købe mindre hver gang, men de vil komme oftere,« siger han.

Sortimentet vil være det samme som i landets øvrige IKEA-butikker, dog vil det blive vist frem på en måde, som er tilpasset kunderne, der bor i byen,« fortæller direktøren.

IKEA

Uden at ville sætte præcise tal på forventer direktøren, at varehuset ved Dybbølsbro hurtigt kommer til at blive landets mest besøgte. Efter tre år regner han med, at butikken vil have en årlig omsætning på 800 millioner kroner. Han er opmærksom på, at en del af den omsætning vil komme fra møbelkædens eksisterende butikker.

RUSSIA ECONOMY MARKETS

»Det er helt kalkuleret. Vi ønsker nemlig at skabe bedre kundeoplevelser i vores varehuse, og det kan vi bedre gøre, hvis vi kan fordele det store kundegrundlag i Storkøbenhavn mellem tre IKEA-varehuse,« siger Dennis Balslev.

Flere andre kommuner har vist interesse for at få IKEA til deres område, men ifølge direktøren er der ikke umiddelbart flere nye varehuse på tegnebrættet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere