Del : SMS
Berlingske Business

ICA mærker kraftigt opsving i salg af svensk svinekød

Slagteri
Sverige er blandt verdens mest kødforbrugende lande. Gennem de to seneste årtier er forbruget øget med 20 procent, så en svensker i gennemsnit spiser 85 kilo kød om året. Foto:

Dansk svinekød er under kraftigt pres hos svenske detailgiganter. ICA melder om et kraftigt opsving i salget af svensk svinekød i næsten 1.400 butikker i Sverige, og COOPs kunder kræver mere svensk kød i kølediskene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Svenske forbrugere køber meget mere svensk svinekød end tidligere, når de går i butikkerne, men de lægger også lidt mere dansk svinekød i indkøbskurvene.

Sådan er meldingen fra Nordens største dagligvarekoncern, ICA, med knap 1.400 egne og selvstændige købmandsbutikker i Sverige. ICA indledte først på året et opsigtsvækkende samarbejde med de svenske landmænds organisation, LRF. Målet var at fremme svenske kødprodukter på bekostning af importerede varer. Det importerede kød kommer først og fremmest fra Danmark og Tyskland, hvis svineproduktion er mange gange større end Sveriges.

pix-dc

Målet med samarbejdet var at få solgt ti procent mere svensk kød i ICAs butikker i 2014, og kampagnen har allerede givet det ønskede resultat. I første halvår af 2014 solgte dagligvarekæmpen ti procent mere svensk svinekød – og altså også en smule mere dansk kød – sammenlignet med samme periode sidste år. Kampagnen i ICA begrænser altså danske slagteriers muligheder for vækst for dansk svinekød, der batter noget.

»Samarbejdet med LRF er begyndt godt. Vi har allerede nået et af målene om, at salget af svensk svinekød skal øges med ti procent,« siger Per Strømberg, koncernchef i ICA Gruppen, der omfatter 2.300 butikker i Sverige, Norge og Baltikum.

29BUSCITY-GROSS-MALMx.jpg

I begyndelsen af februar oplyste ICA, at 77 procent af det ferske svinekød, som koncernen købte ind til sine butikker, var svensk. For at kunne øge salget med ti procent i 2014, har ICA øget markedsføringen på svensk kød. ICA-koncernen har i modsætning til konkurrenten City Gross ingen intentioner om boykot af dansk svinekød. Men siden foråret har omkring 20 af de selvstændige ICA-købmænd på eget initiativ indført boykot af dansk kød, oplyser ICAs pressechef, Ola Fernvall.

I Danmark blev der i 2011 slagtet 21 mio. svin, i Tyskland 59 mio. og i Sverige næsten tre mio.

Svenske svineproducenter oplever i disse år på hjemmemarkedet en voldsom økonomisk modgang på grund af konkurrence fra billigt importeret kød, især fra Danmark og Tyskland, hvor reglerne om dyrevelfærd er væsentligt slappere end i Sverige.

Sverige er blandt verdens mest kødforbrugende lande. Gennem de to seneste årtier er forbruget øget med 20 procent, så en svensker i gennemsnit spiser 85 kilo kød om året.

For at forbrugerne har lettere ved at vælge, det produkt inden for svin-, okse-, lamme- og kyllingekød, der tager mest hensyn til miljø og dyrevelfærd, har Sveriges landbrugsuniversitet, SLU, udarbejdet en kødguide.

12BUSFoedevarerminister-Dan.jpg

Verdensnaturfonden, WWF, har netop overtaget opgaven med løbende at ajourføre kødguiden. Forenklet sagt tænder WWF det røde lys, når der er tale om importeret okse- og svinekød fra Sydamerika og Irland, mens svensk økologisk kød et godt valg.

Dansk svinekød får også pengefingeren fra WWF. Debat i de svenske medier med kritik af opvækstvilkårene for danske svin, der får kuperet halerne, og søer der bliver fikseret i smalle båse, får WWF til at tænde røde lys.

Lena Malm, chef for produktsikkerhed og egenkontrol i COOP Sverige, siger, at forbrugere i længere tid har lagt pres på COOP for at få mere svensk svinekød i kølediskene. COOP, der har over 700 butikker i Sverige får i forbrugerkontakt i Stockholm i disse måneder mange spørgsmål fra forbrugerne omkring kød. Bl.a. vil de have mere svensk svinekød i kølediskene i COOPs butikker.

»En af årsagerne til det, er nok debatten om det danske svinekød. I Sverige har vi meget skrappere regler, når det gælder dyrevelfærd for vore svin. I COOP mener vi, at politikere i Sverige og Danmark må gøre noget for, at man i Danmark og andre EU-lande følger de samme regler, som findes for eksempelvis halekupering,« siger Lena Malm.

Svensk dagligvarehandels brancheorganisation, Svensk Dagligvaruhandel, som ICA, COOP og City Gross er aktive i, har krævet, at danske svineproducenter nu gør noget for at opfylde den handlingsplan, som man i dansk landbrug i marts i år vedtog for at forbedre dyrevelfærden i danske svinestalde.

I et brev til danske svineproducenters brancheorganisation, Landbrug & Fødevarer, krævede Svensk Dagligvaruhandel ligeledes i marts, at dansk landbrug kom i gang med at opfylde en syvpunktsplan, som landbruget har skrevet under på.

Blandt de centrale punkter er, at flere søer på sigt skal være fritgående, og at der skal sættes en stopper for kastration af smågrise uden bedøvelse. Samtidig skal kuperingen af smågrisenes haler mindskes markant.

UKRAINE-CRISIS/

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere