Del : SMS
Berlingske Business

IC Companys satser på luksus-mærker

pix-ictiger
Tiger of Sweden er et af de Premium mærker, som modekoncernen IC Companys ser et internationalt potentiale i. Foto:

Modekoncernen fastholder fokus på de nordiske markeder for mellem- og lavprismærkerne, mens de dyrere luksusmærker skal bredes mere ud internationalt.

Artiklen fortsætter under annoncen

IC Companys starter det forskudte regnskabsår 2012/13 med et positivt første kvartal, hvor omsætningen er øget en smule til 1.196 mio. kroner sammenlignet med 1.175 mio. kroner i første kvartal for 2011/12.

”Jeg er meget glad og meget positiv for det her regnskab, for det understøtter det, vi arbejder på nu, og vi synes, vi har fået fat i en klar retning for virksomheden,” siger administrerende direktør Niels Mikkelsen til Berlingske Business.

Danmarks næststørste modekoncern har samlet 11 mærker, som er delt op i tre segmenter, der groft sagt kan deles op i luksus, mellem- og lavpris. 

Da virksomheden i august lukkede regnskabsåret 2011/12, lagde de en klar, konservativ linje for koncernens mærker. Her meldte direktør Niels Mikkelsen ud, at de så sig nødsaget til at lukke en række butikker og helt holde op med at operere på udvalgte markeder for deres mellem- og lavprismærker, der tæller InWear, Matinique, Jackpot, Soaked in Luxury, Part Two og Saint Tropez.

”Det, der er rigtigt vigtigt, er, at vores premium mærker har internationalt potentiale. Og vi kan se, at vi faktisk har mulighed for at begå os på den internationale scene, fordi de her mærker - modsat mærker i Fast Fashion - godt kan konkurrere på den anden side af Jorden. Og vi tror på, at det er et marked, der er i vækst,” siger Niels Mikkelsen til Berlingske Business.

IC Companys' premium segment udgjorde de sidste 12 måneder 53 procent af koncernens omsætning, mens Mid Market gik tilbage med 14 procent og Fast Fashion voksede med 15 procent. Derfor fastholder IC Companys den stringente linje med udelukkende at fokusere på kernemarkeder for deres mellem- og lavprismærker, mens luksusmærker som By Malene Birger, Tiger of Sweden og Designers Remix skal bredes ud internationalt.

IC Companys_business

”De initiativer, vi laver, er i den rigtige retning. Premium klarer sig rigtig godt, og Fast fashion klarer sig også rigtig godt, men Mid Market har haft nogle mærker, der har været underskudsgivende. Derfor arbejder vi på et klart fokus på de nordiske markeder, deres kernemarkeder, for de to segmenter, som skal øge indtjeningen på længere sigt. Vi har lukket for nogle butikker i blandt andet Holland, Belgien og Sydeuropa, og det er et rigtig godt skridt i den rigtige retning. Vi står stærkere nu,” siger adm. direktør Niels Mikkelsen.

De sidste par måneder har IC Companys lukket 15 franchisebutikker, primært i Østeuropa og Rusland, samt drejet nøglen om for 25 retailbutikker, hovedsagligt i Benelux, Central- og Østeuropa, samt Rusland og Danmark. Hertil har de dog åbnet fem nye franchisebutikker og 24 nye retailbutikker, hvoraf fire er konverteret fra franchise til egen retail.

De nye butikker er primært at finde i Sverige, som er et af de nordiske kernemarkeder, som Mid Market og Fast Fashion segmenterne skal fokusere på.

pix-inwear

Og adm. direktør Niels Mikkelsen er fortsat positiv over for koncernens strategi. Han er meget tilfreds med regnskabets resultater og forventer, at det vil give pote på længere sigt, når tabet af de lukkede butikker i Fast Fashion og Mid Market kan vendes til en øget indtjening efter fokus på Norden.

”Vi er på vej til at lave virksomheden mere fleksibel. Det er et langt, sejt træk, men vi kan se på regnskabet for første kvartal, at det fungerer. Det gør, at vi får meget lettere ved at navigere og styre vores omkostninger, som også skal være mere variable, så de kan følge udviklingen,” siger Niels Mikkelsen, adm. direktør i IC Companys.

Det første kvartalsregnskab blev taget godt imod på aktiemarkedet, hvor kursen hen på eftermiddagen, som klokken nærmer sig halv fire er steget med 12,26 procent til 119 kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere