Del : SMS
Berlingske Business

I Glostrup taler de ikke længere kinesisk

BM
Foto:

Hvorfor har kineserne mistet interessen for eksklusive danske minkskind? Det spørger man hinanden om hos Kopenhagen Fur i Glostrup. Her styrtdykker antallet af kinesiske indkøbere fra 500 til under 175.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kineserne kunne få det, som de ønskede det i Glostrup.

De fik nudler serveret i kantinen. Der blev tilkaldt en tolk, når de bad om det, og om aftenen serverede Kopenhagen Fur et glas champagne for dem på den eksklusive Restaurant Nimb.

Der blev ikke sparet på noget, når der kom gode kunder i pelsauktionshuset. Og gode kunder var præcis, hvad kineserne var. I april 2012 besøgte 500 kinesiske indkøbere auktionshuset i Glostrup ud af i alt 700 pelsindkøbere fra hele verden.

Det var rekordmange kinesere til en enkelt auktion, og sammen med mindre grupper af briter, grækere og amerikanere råbte kineserne, bankede i bordene, viftede med arme og skændtes om at få deres eksklusive danske minkskind til de helt rigtige priser. Sådan foregik det, da bølgerne i auktionssalen i Glostrup gik højest i de fire år, hvor omsætningen hos Kopenhagen Fur blev mere end tredoblet fra fire mia. kroner i 2009 til 13 mia. kroner i 2013.

De kinesiske indkøbere var den altoverskyggende forklaring på minkprisernes himmelflugt fra et par hundrede kroner per skind til 612 kroner for et gennemsnitligt dansk minkskind i 2013. Når prisen siden er faldet til 327 kroner, er det også hos kineserne, at man skal lede efter forklaringen. En stor del af kineserne blev væk fra Glostrup i 2014, og endnu flere har valgt at blive hjemme i 2015.Kopenhagen Fur melder således ikke længere om 500 besøgende fra Riget i midten, men derimod forventer auktionshuset, at blot »omtrent 175 fra Asien« vil indfinde sig til årets første auktion, som begynder torsdag.

fur

Kineserne holder sig væk, fordi de i dag har betydeligt sværere ved at videresælge de minkskind, som de forarbejder og forvandler til minkkåber. De har svært ved at sælge dem til hjemmemarkedet i Kina, og de har svært ved at sælge dem til det store og vigtige russiske pelsmarked. Vel at mærke af to vidt forskellige årsager.

»Rusland er et af verdens største pelsmarkeder, og det marked er stort set faldet helt ud på det seneste grundet rubelens styrtdyk og russernes faldende købekraft. Det mærker man på pelsmarkedet i Kina, hvor der ikke videresælges nær så meget til russerne som før,« siger Torben Nielsen, topchef i Kopenhagen Fur.

Samtidig står det sløjt til med salget af dyre minkrober til det kinesiske detailmarked, og hos Kopenhagen Fur har man en teori om, at det hænger sammen med den omfangsrige antikorruptionskampagne og mådeholdskampagne, som kommunistpartiet har iværksat de seneste par med stor gennemslagskraft.

Onsdag Kopenhagen Fur

»Jeg bryder mig ikke om at bruge ordet korruption, men gavementaliteten i det kinesiske samfund er blevet ramt. Det går særligt ud over de dyreste pelse,« fortalte Kenneth Loberg, marketingsdirektør i Kopenhagen Fur til Berlingske, da kinesiske pelsbutikker i januar 2014 meldte om vigende interesse for de dyreste pelse.

Hos Kopenhagen Fur håber man, at kineserne og russerne igen vil skrue op for forbruget af danske pelse – og at de professionelle indkøbere fra Kina vil vende tilbage til de tomme stole i auktionssalen. I alt forventer pelshuset, at der under auktionerne torsdag til søndag kommer mellem 375 og 400 kunder til Glostrup. De kan byde på i alt 3,3 mio. minkskind, som de danske pelsavlere vil forsøge at få en så høj pris for, som overhovedet muligt. Til februar kommer en endnu større auktion, hvor 4,5 mio. minkskind kommer under hammeren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere