Del : SMS
Berlingske Business

Hvorfor dele, hvis man kan få det hele?

1212olehall
Ole Hall, erhvervsjournalist Foto:

Artiklen fortsætter under annoncen

Er man som Pandora aktiv på flere end 70 markeder globalt, kan man umuligt være lige dedikeret på dem alle. Der må vælges. På nogle markeder skal der træffes ekstra svære og risikable beslutninger. De skal have ledelsens nidkære opmærksomhed, og der skal investeres tid og penge, hvis man vil opnå synlige og hurtige resultater.

Derfor har det naturligvis været diskuteret internt i Pandora-ledelsen, hvor højt oprydningen på netop det tyske marked skal prioriteres. På den ene side er Tyskland et vigtigt marked for Pandora, da markedet målt på omsætning stadig er Pandoras andenstørste i Europa. Og Pandora har selvsagt stor interesse i, at det går godt på selskabets største markeder.

13BUSPaddora.jpg

På den anden side må det indvendes, at det tyske marked er knap så attraktivt at bruge mange kræfter på her og nu. For den tidligere Pandora-distributør Jesper »Kasi« Nielsen skal med sin »earn-out« have en betydelig del af Pandoras overskud i regnskabsåret 2014 for markederne Tyskland, Østrig, Schweiz, Holland og Italien, som han tidligere var distributør for. Således får Pandora først fra 1. januar 2015 fuld valuta for egen indsats i Tyskland og på de fire andre mindre markeder. Så hvorfor ikke give sig god tid med oprydning, omstruktureringer og investeringer netop på de markeder?

På alle andre markeder end de ovennævnte får Pandora 100 procent af sin egen indtjening her og nu. Det vil derfor ikke være underligt, hvis aktionærer som Axcel nu og frem til 31. december 2014 arbejder for, at det er uden for Tyskland, at Pandoras ledelse lægger de fleste kræfter. Der er jo nok af markeder, hvor situationen kan forbedres. Hvad Jesper Nielsen får udbetalt i 2015 bliver alt andet lige taget fra aktionærerne, lyder den logiske konklusion, og når verden hænger sådan sammen, hvorfor siger Pandora-ledelsen det ikke blot åbent og ærligt? Mon ikke selskabets mange aktionærer vil finde det ganske rimeligt og helt legitimt, at Pandora ikke arbejder for at tilgodese en tidligere samarbejdspartner som Jesper »Kasi« Nielsen, men derimod for de nuværende aktionærers interesser?

pix-pandoradame

Svaret i offentligheden fra Pandora har hidtil været, at en oprydning i Tyskland er nødvendig og vigtig. Tyskland bliver prioriteret. Punktum. Nedlukningen af over 1.000 forhandlere vidner om, at Pandora også på det konkrete plan faktisk foretager sig noget i Tyskland. Det er således ikke bare snik-snak, løgn og latin fra Pandora-topchefen, som Jesper Nielsen bramfrit påstår.

Men har Pandoras topledelse tilstrækkelig fokus på at sikre kompetente ledelseskræfter til det tyske marked? Får Pandora hurtigt nok styr på salget hos de tilbageværende tyske forhandlere? Er det rimeligt at bruge fem år på at rydde op på et enkelt marked?

Den slags spørgsmål ligger og ulmer under den noget skingre kritik fra Jesper »Kasi« Nielsen. Det klare valg mellem Jesper Nielsen-interesser og aktionær-interesserer ønsker Pandoras topchef Allan Leighton dog ikke at snakke om offentligt. Pandora håber, at det hele den frustrerende Kasi-epoke er overstået, når nytårskrudtet skydes af 31. december 2014. Det er den måske også. Men når der står et trecifret millionbeløb på spil, kan det ikke udelukkes, at den engagerede og kampivrige Jesper Nielsen vil forsøge at gå rettens vej for at få millioner vredet ud af smykkekoncernen.

.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere