Del : SMS
Berlingske Business

»Hvis det her er farligt, er alt jo farligt«

Forbrugerombudsmanden fordømmer Cults sundhedsfarlige søvnkonkurrence
Cult A/S har i de senere år specialiseret sig i grænsesøgende markedsføring.

Forbrugerombudsmanden langer igen ud efter nattelivets frække dreng, Cult A/S, der specialiserer sig i alkoholiske energidrikke. Hos Cult vækker kritikken hovedrysten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hold dig vågen i længere tid end nogen anden og vind en rejse til New York.

Konceptet i Cults Neversleep-konkurrence fra efteråret 2011 var såre simpelt. Men også meget forkert.

Det mener Forbrugerombudsmanden, der fredag udtaler sin kritik af Cult A/S.

Cult shaker

»Jeg finder det kritisabelt og i strid med god markedsføringsskik, at Cult holder en konkurrence, som er potentielt sundhedsskadelig for deltagerne. Og jeg vurderer, at det er yderligt skærpende, at det sker som led i en kampagne for et produkt, som i vidt omfang også drikkes af børn og unge,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Hos Cult preller kritikken af. Stifter Brian Sørensen mener ikke, at selskabet har brudt loven og kalder det en stor overraskelse, at konkurrencen overhovedet har provokeret.

»Jeg synes bare, at det passer godt at lave et event, hvor deltagerne skal holde sig vågne, når man reklamerer for en energidrik. Det var ikke for at provokere,« siger han og kalder det samtidig forkert, at konkurrencen har fået prædikatet farlig. Alle sikkerhedsforanstaltninger blev taget, før konkurrencen blev sat i gang, lyder det.

cult

»Hvis det her er farligt og provokerende, ville der være så mange ting i livet, der var farlige. Så ville det måske være at gamble med sikkerheden for alle de unge under 18 år, der ikke har lært at svømme endnu, at tage dem med til EM i svømning i Herning? Tænkt nu, hvis de bagefter hopper i en swimmingpool og drukner?« siger han.

Forbrugerombudsmanden vil ikke gå videre med sagen, og Brian Sørensen behøver derfor ikke frygte en retssag, så længe virksomheden ikke genoptager konkurrencen.

Neversleep-eventet er dog langtfra en enlig, kontroversiel svale fra energidrikproducentens side. I de senere år har Cult A/S, der også står bag cideren Mokaï, nærmest specialiseret sig i provokerende markedsføring, og Forbrugerombudsmanden har før anklaget Cult for at gå over stregen.

Cult shaker_evb

I 2011 mente ombudsmanden, at Cult opfordrede til vold i en af sine reklamer, hvor en dreng indtog en læskedrik for bagefter at begå et voldeligt røveri i en kiosk.

Samme år kunne unge kvinder i konkurrencen »Boobs for Shaker« vinde en brystforstørrende operation, hvis de indsendte et billede af deres blottede bryster til offentliggørelse på Cults hjemmeside, og i 2009 viste Cult på en række reklameplakater med sloganet »Fest nu - undskyld senere« billeder af seksuelle handlinger.

Brian Sørensen tror også, at de tidligere sager har betydet, at Forbrugerombudsmanden er blevet ekstra opmærksom på Cult.

»Jeg ved jo også, at fordi, at vi har været i søgelyset før, er det let at lave en sag ud af os,« siger Brian Sørensen, som ikke vil afvise, at Cult engang i fremtiden igen vil afsøge grænser i sin markedsføring.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere