Del : SMS
Berlingske Business

Hverdagen har ramt salget hos Matas

Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi
Overskrift
Foto:
 

Matas kæmper med at få kunderne til at købe hverdagsprodukter til personlig pleje. Det rammer Matas på omsætningen i 2. kvartal. Selskabet forkæler alligevel aktionærerne ved at sende 125 millioner kroner tilbage i deres lommer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Matas er udfordret af begrænset udvikling i salget, og det er særligt hverdagsprodukter til personlig pleje, forbrugerne køber andre steder end hos materialistkæden.

Det viser tal fra halvårsregnskabet, som Matas udsendte torsdag morgen.

Omsætningen i 2. kvartal 2015/16 udgjorde 783,2 mio. kr. svarende til et fald på 1,2 procent i forhold til 2. kvartal året før. I første halvår 2015/16 blev omsætningen 1,6 mia. kr. mod 1,62 mia. kr. året før.

EBITA udgjorde 123,0 mio. kr. i 2. kvartal 2015/16 svarende til en EBITA margin på 15,7 procent i forhold til 15,8 procent i samme periode året før.

Matas-ejer afviser kritik om kunstigt høj aktiekurs -Arkivfoto

Administrerende direktør Terje List måtte allerede i oktober nedjustere forventningerne til hele året, fordi salget ikke udviklede sig som ventet.

»En fortsat positiv udvikling inden for salget af selektiv kosmetik og helseområdet blev i 2. kvartal delvist modsvaret af en nedgang i salget af hverdagsprodukter til personlig pleje,« udtaler Terje List i en meddelelse fra selskabet.

Direktøren forventer, at blandt andet Matas' kundeprogram Club Matas skal være med til at drive salget frem igen.

»Det glæder os at vi, trods en begrænset underliggende omsætningsvækst, har fastholdt vores høje indtjeningsniveau. Gennem en nyudvikling og acceleration af vore væsentligste vækstdrivere, herunder Club Matas, Matas webshop og butiksnettet arbejder vi målrettet for at skabe fornyet langsigtet vækst,« siger Terje List.

Terje List Matas

Selvom salget ikke er helt som forventet, kan aktionærerne glæde sig over, at Matas sender penge tilbage til dem. På baggrund af betydelige pengestrømme vil der blive igangsat et aktietilbagekøbsprogram på 125 mio. kr. i overensstemmelse med Matas’ kapitalstrukturspolitik om at lade overskydende likviditet tilfalde selskabets aktionærer.

Omsætningen for hele regnskabsåret ventes at blive omkring 3,45 mia. kr. mod tidligere omkring 3,5 mia. kr. baseret på en "like-for-like" vækst for helåret på omkring 1 pct. mod tidligere omkring 2 pct.

EBITA-marginen ventes nu realiseret på et niveau omkring 17,0 pct. mod tidligere 17,0-17,5 pct.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen