Del : SMS

Hver tredje trækker mod grænsen og julehandler

Grænsehandel
-Arkiv- SE RITZAU Grænsebutikker går til modangreb: Billigere øl og vand BV.: Grænsehandel hos - Fleggaard i Harrislee onsdag den 13. marts. Her fra venstre Bent Hansen og Per Roungkvest der tog vejen fra Kerteminde. (Foto: CLAUS FISKER/Scanpix 2013) Foto:

Flere danskere køber madvarer til det store madgilde i december måned ved grænsen. Der er en del at spare ved at undgå de danske priser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et virvar af indkøbsvogne fyldt med stablede ølrammer, ruller med marcipan og nougat og klirrende snapseflasker. Det er billedet af mange grænsehandelsbutikker i december måned. 

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at hver tredje dansker vælger at styre mod grænsen, når det årlige juleindkøb skal sættes i gang.

Varerne er også billigere, når bilen triller over grænsen. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at det danske prisniveau er 41 pct. højere end gennemsnittet i EU. Det får mange til at søge væk fra de danske supermarkeder, og i stedet handle ind til konfekt og julefrokost i udlandet.

Det er også priserne, der er den største grund til, at flere fravælger Danmark.

»Da der typisk bliver spist og drukket en del til julefrokoster, juleaften og juledagene samt til nytår, vil der ofte være mange penge at spare ved at køre til grænsen på grund af de høje danske afgifter. Derfor er det selvfølgelig positivt, at for eksempel sodavandsafgiften forsvinder ved årsskiftet,« siger Lotte Engbæk Larsen, der er markedschef i Dansk Erhverv.

Det kommer ikke som den største overraskelse, at det er folk fra Syddanmark, der oftest ordner juleindkøbene i Tyskland. I hovedstaden er det de færreste, der køber ind i det tyske.

Til gengæld er det ikke ligeså populært at tage østpå mod Sverige og handle ind til julemiddagen. Generelt er grænsehandlen i Sverige aftaget, især efter den svenske krone er steget i værdi.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere