Del : SMS
Berlingske Business

Hun breder Meyers nicher ud til frokostpausen

BM
Merete Holst, som oprindeligt er uddannet kok, har været med hos Meyer-imperiet helt fra starten i 2009. Dengang satte hun sig for sammen med Claus Meyer at skabe en kantine-virksomhed, som var drevet af kærligheden til den gode smag, og et ønske om at vise, at stor gastronomi ikke kun kan udfolde sig til middagsselskabet lørdag aften, men også i en hverdag når der skal laves suppe til 80 eller 800, tusindvis af nyhøstede asparges skal grilles eller de nye kartofler skal moses. Foto:

Merete Holst står i spidsen for 20.000 danskeres frokost. Det er hendes fornemmeste opgave at sikre høj kvalitet og bevare den meyerske ånd, når hun gør små idéspirer til hverdagskost.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvordan kan det være, at folk sætter lighedstegn mellem storproduktion og dårlig kvalitet? Det er et spørgsmål, som optager Merete Holst, og en holdning, som hun har sat sig for at udfore.

Måske kender du hende ikke fra din TV-skærm eller fra glitrede kogebøger, som du gør med partneren Claus Meyer, men ikke desto mindre står Merete Holst i spidsen for godt 20.000 danskeres frokost dagligt som adm. direktør i Meyers Contract Catering.

meyer

Men hvordan bevarer man den meyerske ånd og kvalitet, som mange forbinder med gourmetrestauranter og små bagerier, når man producerer kantinemad i stor skala?

For Merete Holst handler det om at vide, hvor man har råd, og hvor man ikke har råd til at gå ned på kvaliteten. For eksempel ville det være nemmere, hvis brøddejen var mindre våd og klistret, så man kunne lave større portioner, men hvis det er den våde dej, som giver det saftige brød, så må man bage brød ad flere omgange.

Se billederne: Her er Meyers udvidede storkøkken

Omvendt er der måske ingen grund til at bruge ressourcer på at hakke gulerødder i hånden, så der er storproduktionens køkkenmaskiner en fordel.

»Vi har mange overvejelser, hvor vi kan tilføre vores produkter værdi i forhold til, hvor vi lægger vores energi,« siger Merete Holst og tilføjer:

»Den store virksomhed har netop muskler og penge til produktudvikling. Mere mandskab og bedre faciliteter er en klar fordel, som man kan bruge til at hæve kvaliteten frem for at sænke den.«

Udover at skulle finde ud af, hvor det er vigtigst at lægge energien for at fremstille bedst mulig mad, står Merete Holst og Meyers Contract Catering over for en anden stor udfordring. Som kantine- og frokostordning serverer man mad til de samme mennesker hver eneste dag, og det stiller utrolig høje krav til variation.

»Det nytter ikke noget, at vi har ti gode retter siddende på rygraden. Vi bliver nødt til at genopfinde os selv konstant og blive dygtige til nye retter, hvis ikke folk skal blive trætte af os,« siger Merete Holst.

nammenam

Det var Claus Meyers værdier og ønske om at ændre danskernes madkultur, som tiltrak Merete Holst, da hun i 2008 blev en del af det, der dengang hed Meyer Kantiner. At forene de gode ideer og det høje niveau med det at ramme mange mennesker har altid fyldt meget for Merete Holst.

»Claus og jeg har hver vores forcer, som vi forener. Vi er enige om værdierne – og hvor vi skal hen. Claus er helt sikkert den af os, der kommer med de vildeste ideer – som mine folk og jeg så omsætter og breder ud til danskernes hverdag og frokostpause. Vores samarbejde står aldrig stille,« siger hun.

Folketingets top: Gør kort proces med Meyer Meyer

For Merete Holst er det at være meyersk ikke kun en lille entreprenant ting – det er det også – men når Claus Meyer først har fået en idé til at lykkes, går hun efter at få det skaleret op i et andet driftmode.

»Vi har gennem tiden haft mange små projekter, hvor nogle er blevet til noget, og andre ikke er. Men hvis den meyerske vision om at hæve og løfte en madkultur skal lykkes, så skal ideerne udbredes.«

b

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere