Del : SMS
Berlingske Business

Hotelkæder dropper i stor stil Hotels.com

pix-scandic
Scandic Hotels har sagt farvel til Hotels.com-samarbejdet. Og hotelkæden er ikke alene om det. Foto:

Det er slut med at bruge Hotels.com, hvis man vil booke værelse på eksempelvis Scandic - flere store hotelkæder i Skandinavien vender bookingsitet ryggen.

Artiklen fortsætter under annoncen
En strid om gebyrer gør, at en stribe skandinaviske hoteller ikke mere arbejder sammen med rejsebureauet Expedia. Det betyder, at kunderne eksempelvis ikke mere vil få hotelværelser i Scandic-kæden tilbudt, når de søger på den populære hjemmeside Hotels.com, der er ejet af Expedia.

I Norge er det en stribe af de allerstørste hotelkæder, der nu har vendt Expedia ryggen. Deriblandt First Hotels, Scandic og i sidste uge også Nordic Choice. Problemet er både gebyret for samarbejdet, der typisk ligger på mellem 18 og 25 procent af kundens pris, og Expedias krav om "rate parity", der betyder, at hotellets egne priser skal være de samme som på Hotels.com.

De krav betyder ifølge det norske erhvervssite E24, at Expedia kan have mistet 450 hoteller på sin liste eftersom flere af hotelkæderne, der har forladt samarbejdet, dækker flere lande.

En af kæderne er Scandic Hotels, der droppede samarbejdet med Expedia i september. Her forklarer den administrerende direktør for den danske forretning, Jens Mathiesen, at der er simpel matematik bag kædens beslutning.

"Vi kunne ikke blive enige om en ny aftale, og det handler selvfølgelig om de niveauer, man betaler. Derudover er der rate parity. Der ønsker vi, at vores kunder får de bedste priser på vores egen hjemmeside. Men Expedia kræver, at de også skal kunne sælge til den pris - og det betyder, at regnestykket ikke hænger sammen," siger han til Berlingske og tilføjer:

"Vi vil gerne have, at køberen er garanteret den bedst mulige pris, og det er de ikke, hvis vi skal holde den rate parity. For så skal vi tage højde for kommissionen ved at hæve priserne."

Derfor er samarbejdet afsluttet i dag, og derfor kan man ikke finde Scandic Hotels på Hotels.com. Bruddet er ikke usædvanligt i Jens Mathiesens optik. Der er flere spillere på markedet, og samarbejder bliver nu en gang afbrudt, hvis vilkårene ikke er fristende nok.

"Globalt har der længe været snak om de her kanaler. Det er svært for hotellerne, fordi på den ene side er de store og giver eksponering i hele verden - og på den måde kan de fange nogle kunder til hoteller, som vi ellers har svært ved at nå," siger han og tilføjer:

"På den anden side er det ikke rimeligt, at vi på vores eget hjemmemarked, hvor vi står stærkt, skal give så høje kommissioner for at ramme danskere og andre skandinaver."

Hotels.com er en af de største aktører, når det kommer til booking af hotelværelser - men det er langt fra den eneste. Om Expedia vil ændre prispolitik, efter den har mistet Skandinaviske hotelkunder i stor stil, er uvist.

Scandic-chefen er både parat til stille sig op over for den amerikanske bookinggigant med korslagte - og åbne arme.

"Vi vil gerne samarbejde med dem - bare ikke på urimelige niveauer," siger Jens Mathiesen

.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere