Del : SMS
Berlingske Business

Højtprofileret elbilprojekt vakler

Jens
Topchefen for Better Place, Jens Moberg, samt projektets kommunikationschef har forladt virksomheden. Forklaringen lyder lidt diffust, at der er uenighed om strategien i Europa. Foto:

Jens Moberg forlod i går posten som chef for elbilprojektet Better Place. Afskeden kommer blot en måned efter en nedjustering.

Artiklen fortsætter under annoncen

Luften er feset gevaldigt ud af den højtflyvende elbil-satsning Better Place denne sommer. I går forlod virksomhedens danske ansigt - erhvervskendissen Jens Moberg - selskabet. Afskeden kommer blot en måned efter, at Jens Moberg, der blev kendt som den højestplacerede dansker i Microsoft, barberede gevaldigt i selskabets forventninger til fremtiden.

Hverken Better Place eller Jens Moberg ønsker at kommentere baggrunden for den pludselige fratrædelse, ud over at det drejer sig om »uenigheder om strategien i Europa«.

Præcis, hvad der gemmer sig bag den diffuse forklaring, er uvist, men udadtil led Better Place et stort nederlag denne sommer. Det skete, da Jens Moberg i Berlingske Tidende offentligt barberede de ambitiøse vækstmål for Better Place gevaldigt ned.

Undsiger storaktionær

Da projektet blev præsenteret for små tre år siden sammen med Dong Energy lød ambitionerne på op mod 500.000 elbiler i Danmark i 2020. I juli erkendte Jens Moberg dog, at det tal var for ambitiøst:

»Derfor tror jeg, at vi i 2020 vil se et sted mellem 20.000-30.000 elbiler i Danmark til måske over 100.000,« lød forklaringen dengang.

Dermed undsagde Jens Moberg sin egen storaktionær, idet forklaringen kom blot en uge efter, at Dong Energy endnu engang offentligt havde bekræftet de ambitiøse mål om 500.000 elbiler i Danmark i 2020.

Netop Dong Energy spiller en nøglerolle i Better Place Danmark. Først og fremmest har Dong Energy skudt 50 millioner kroner ind i firmaet samme med Better Place LLC i Californien. Derudover har Dong Energy forpligtet sig til at skyde yderligere 150 millioner kroner ind i firmaet, ligesom Dong Energy har for 370 millioner kroner i konvertibel gæld til gode hos Better Place. En gæld som på et senere tidspunkt kan konverteres til aktier. Den statsejede energigigant har således over en halv milliard ude at svømme i forbindelse med Better Place, og den overraskende nedjustering af ambitionerne kan umuligt have vakt tilfredshed ved bestyrelsesbordet i Dong.

Jens Moberg bliver fulgt ud ad døren af en af sine tidligere medarbejdere hos Microsoft, idet kommunikationsdirektør Sara Helweg-Larsen følger sin tidligere chef ud ad døren. Hun skal være ny kommunikationsdirektør i McDonalds Danmark.

Rejste 1,8 milliarder

Hos Better Place Danmark har den hidtidige finans-direktør Morten Leth midlertidigt sat sig i stolen efter Jens Moberg.

»Det er trist, at Jens stopper, men sådan går det nogle gange i opstartvirksomheder. Jeg hverken søger eller er kandidat til at tage over efter Jens Moberg. Jeg har en finansiel baggrund, og vi skal have en mere udadvendt profil til at tage over,« slår Morten Leth fast.

Han er dog fuld af optimisme på vegne af elbilprojektet, der er stiftet af den karismatiske israeler Shai Agassi. Han peger på det faktum, at det amerikanske moderselskab Better Place LLC i januar rejste 1,8 milliarder kroner i en kapitaludvidelse anført af storbanker som HSBC og Morgan Stanley.

»Det er mange penge. Der er ingen opstartsvirksomheder, som har formået at rejse penge i den størrelsesorden. I Danmark bliver der sået tvivl om vores kapitalgrundlag. Men det er slet ikke tilfældet. Vi har rigeligt med kapital.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere