Del : SMS
Berlingske Business

H&M kalder lønstigning diskrimination

Tekstilarbejdere i Bangladesh
Tekstilarbejdere i Bangladesh Foto:

En løn på under to kroner i timen er nødvendig for at undgå diskrimination, mener H&Ms topchef.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det vil være diskrimination at kræve lønstigninger hos de H&M-leverandører, der betaler deres fabriksarbejdere under to kroner i timen. Den opsigtsvækkende melding kommer fra H&M’s øverste chef Karl-Johan Persson, der er arving til den succesrige modevirksomhed.

”Hvis lønnen hæves for nogle arbejdere, men ikke for andre, kan det blive ret komplekst. Det er en form for diskrimination,” siger Karl-Johan Persson i et interview med Berlingske Business.

H&M forsvarer de lave lønninger, efter at vrede tekstilarbejdere i Bangladesh denne sommer har protesteret over en minimumsløn på 38 dollar om måneden, hvilket svarer til 1,06 kroner i timen. Med vejspærringer, stenkast og afbrænding af fabrikker har de forsøgt at opnå bedre lønvilkår.

H&M støtter principielt deres krav om en højere minimumløn, men den svenske modekoncern ser ingen grund til at gå forrest og kræve, at dens cirka 250 leverandører i landet betaler en højere løn til syersker og fabriksarbejdere.

”Vi vil have de andre indkøbere med. Ellers vil det føre til uroligheder både hos leverandørerne og i hele landet,” siger Karl-Johan Persson.

Mange af arbejderne på landets tekstilfabrikker har ikke længere råd til basale ting som fødevarer, fordi inflationen udhuler deres løn, fortalte to organisationer i går i Berlingske Business.

For kundernes skyld

Det er for kundernes skyld, at H&M i dag forsøger at finde de billigste lande at producere i.

”Jeg vil gerne slå to ting fast. Vi holder os til forretningsideen om at tilbyde mode og kvalitet til en gunstig pris. Og vi vil altid forsøge at forbedre vores tilbud til kunderne,” siger den 37-årige H&M-arving.

Enkelte af de steder, hvor H&M får produceret sig tøj, får fabriksarbejderne 50 procent mere end minimumslønnen, erfarer Berlingske Business. Det vil dog stadig sige, at lønnen for mange af arbejderne er langt under to kroner i timen. I stedet for at kræve lønstigninger hos egne leverandører forsøger H&Ms topchef at få regeringen til at regulere minimumslønnen en gang hvert år. Siden 2010 har H&M forsøgt dette, men uden held.

45 H&M-leverandører ramt

Protesterne mod lønnen førte til voldsomme optøjer så sent som i juni måned. Flere end 300 fabrikker i Bangladesh måtte lukke i flere dage på grund af angreb fra arbejderne. 45 af H&Ms leverandører i landet blev ramt af midlertidige lukninger.

Sagen om lønvilkårerne hos H&Ms leverandører i Bangladesh kommer kort efter, at der skete massebesvimelser hos to af H&Ms leverandører i Cambodja, hvor op mod 300 arbejdere besvimede på en enkelt dag. Den sag hang sammen med dårlig ventilation, oplyser H&Ms chef Karl-Johan Persson.

Foruden H&M får store virksomheder som Levi’s, Tesco og Walmart produceret tøj billigt i Bangladesh.

Læs et eksklusivt interview og reportage om arbejdsforholdene i Bangladesh i Berlingske Business på søndag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere