Del : SMS

H&M-familiens ukendte arvtager

HM_Bengtsson_Business
Stefan Bentgsson med hustruen Kristin: Hennes & Mauritz-stifterens barnebarn er god for knap to milliarder kroner og holder sig sædvanligvis helt ude af mediernes rampelys. Foto:

Bag et af verdens mest kendte mærker står er nogle af verdens mindst kendte millionærer - læs uddrag af et sjældent interview med den ene modetvilling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er mere end bare bluser, bukser og BHer. Det er mode, som studerende kan betale, mode til mænd og kvinder, det er tilbehør til festen, hverdagen og boligen, og det er eksklusive samarbejder med de store designere som Comme Des Garcon og Maison Martin Margiela.

H&M er verdenskendt. Men ansigterne bag navnet har aldrig været stærkt fremtrædende i medierne, og grundlæggeren Erling Perssons børnebørn, tvillingerne Stefan og Jan Bengtsson, har næsten formået at holde sig helt ukendte til trods for den store arv.

Men i et eksklusivt interview i Dagens Industri fortæller Stefan Bengtsson om sine tanker og passioner. Om hvordan det er at vokse op i en familie af entreprenører og om at have muligheden for at gøre en forskel.

Grundstene til det globale brand blev lagt i Sverige i 1947. Med dametøjsbutikken Hennes ville den lille by Västerås senere komme på verdenskortet, men først skulle butikken udvide i hovedstaden og alliere sig med Mauritz, en jagt- og fiskeributik. Derfra gik det fremad for brandet, der i 1974 kom på det stockholmske aktiemarked.

Og en del af aktierne tilkommer i dag Stefan Bengtsson, som er den tyvendestørste aktieindehaver i H&M, og eftersom tøjbutikkerne samlet har en markedsværdi på lige nu 332 milliarder danske kroner, betyder det, at barnebarnet er god for to milliarder svenske kroner, svarende til tæt på 1.736 millioner danske kroner. Bare over de seneste fem år har han inkasseret næsten 290 millioner svenske kroner i udbytte fra sine aktier i modekoncernen.

Stefan Bengtsson voksede op i den svenske by Danderyd, efter familien flyttede fra Göteborg tidligt i hans liv. Faderen Jörgen Bengtsson, skattejurist og advokat, og moderen Sian Bengtsson, lægesekretær og et af Erling Perssons tre børn, lærte tidligt deres to drenge, at penge ikke er alt, og at med penge kommer ansvar.

"Når det gælder værdier og det at vokse op i en entreprenørslægt, har mine forældre været gode forbilleder. Når udbyttet af ens arbejde bliver fantastisk, kan man udnytte det og leve godt. Men man bliver ikke gladere, jo flere biler man ejer," siger Stefan Bengtsson til DI Weekend.

En af hans store passioner er da også velgørenhed. I Cambodja finansierer han en børneby i samarbejde med SOS Børnebyerne. Men hans støtte til udviklingslande startede i Malawi, hvor han fik bygget 28 skoler. For ham er velgørenhed ikke bare et sideprojekt.

"Man kan risikere at lave dårlige forretninger, når man har hjertet med i den sammenhæng. Men hjertet skal være med, når det gælder velgørenhed," siger Stefan Bengtsson.

At have et stort hjerte ligger til familien. Stefan Bengtson husker tilbage på sin morfar og mor som varme personer med stor etik. Moderen døde, da brødrene var 20 år, og allerede da fik de udbetalt hendes del af Erling Perssons aktier.

"Morfar var smart, han forudså at formuen ville vokse, og arven blev båndlagt, ellers havde det været for risikabelt," siger Stefan Bengtsson til DI Weekend.

Og arven voksede. Med en baggrund som søofficer er han nu venturekapitalist og har investeret i flere forskellige projekter. Blandt andet investeringsfirmaet Ekstranda, som han stiftede sammen med sin bror. Esktranda investerede i alt fra små IT-projekter til restaurationsbranchen.

Men sidste år solgte både Jan og Stefan Bengtsson deres aktier i Ekstranda, delvist for at slippe for den store medieeksponering, der følger med arven fra H&M. For på trods af den store arv, har han beholdt den jordnære facon, han har efter sin mor. Og den vil han også videreføre til sine egne børn. For ham kommer familie før forretninger.

"Tryghed, kærlighed og lidt mad, det kommer man langt med," siger Stefan Bengtsson, som nu bor i Danderyd med familien.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere