Del : SMS
Berlingske Business

Her kan en ny IKEA i København ligge

Ikea Aalborg
Foto:

Ifølge ekspert er der kun ét område i København, hvor det for alvor er oplagt at placere det nye IKEA-varehus, som møbelgigantens nye danske direktør i går åbnede for muligheden for at udvide med.

Artiklen fortsætter under annoncen

IKEA Danmarks nye topchef løftede i går sløret for, at man ønsker sig endnu flere varehuse i Danmark, hvor det ene ville blive i København.

Spørger man Per Nyborg - direktør for Institut for Center-Planlægning som rådgiver om placering af detailhandelsbutikker i Danmark - er der ét sted i København, hvor det er helt oplagt at opføre endnu en af de store blå IKEA-kolosser: Ørestaden.

"Området ude i Ørestaden er stadig under udvikling, så det kunne sagtens være der. Det er et område, som er en ny kommende ny stor bydel, og som allerede er etableret med stor detailhandel i form af Field's. Det vil derfor kunne betjene et stort område," siger han.

Et alternativ kunne være i Hillerød, men det taler imod det, at IKEA allerede er dækket ind nord for København med varehuset i Gentofte. Det har dog så godt som nået sit maksimum potentiale, pointerer Per Nyborg, så alt efter om strategien er at gå efter mere salg i Nordsjælland, så kunne Hillerød være et andet bud.

Kravene til nye varehuse i IKEAs størrelsesorden er, at der i den pågældende kommune laves en særlokalplan for det nye varehus. Det skal samtidig ligge i umiddelbar forbindelse til et byområde.

"Der er så meget drift i den virksomhed, at de vil kunne åbne flere steder. Deres markedsandel i Danmark er efterhånden helt utrolig. Der er derfor helt sikkert mange steder rundt omkring, hvor man gerne så, at de etablerede sig," siger Per Nyborg.

Kigger man uden for København kunne placeringer være i Sydsjælland eller i det jyske, mener Per Nyborg. Det, der taler imod Sydsjælland, er imidlertid, at det er et tyndt befolket område. I Jylland udvider IKEA lige nu i Århus, mens butikken i Odense kun er få år gammel. Dens tiltrækningskraft på jyske forbrugere skal formentlig først have tid til at vise sig, inden man kan lægge sig fast på en ny placering i Jylland, vurderer Per Nyborg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen